Selvmordstanker

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 14 år.

Det er virkelig enormt flot, at du skriver ind til BørneTelefonen med din historie. Det er en svær situation, du står i. Jeg kan godt forstå, at dine tanker flyver afsted.

Jeg kan læse, at du har haft en hård barndom. Når man kommer i teenageårene begynder man også at tænke over ens eget liv, og det er tydeligt, at du er begyndt på det nu. Du er også begyndt at tænke over de problemer, der er i din familie. Det kan være rigtig hårdt at “opdage” problemer i sin familie, men det kan også være rigtig godt, fordi man så bedre kan bede andre om hjælp. Du har oplevet mange ubehagelige ting, og det er helt normalt, at du har det som du har det nu. Man bliver helt overvældet af sine følelser som du også beskriver: vrede, sorg, frygt og usikkerhed. Når man oplever mange hårde ting, kan man komme til at opføre sig anderledes og få en masse tanker og følelser, man ikke helt ved, hvad man skal gøre ved. F.eks. selvmordstanker. Alligevel har du klaret den indtil nu – det er stærkt. Jeg bliver nysgerrig på, hvordan du har gjort det? Det er noget af en styrke!

Forstår dine forældre mon, hvordan du har det? Dengang de så dig græde med kniven i hånden – mon de forstod, hvordan du havde det? Har du mon nogensinde prøvet at fortælle dine forældre om det? Det er slet ikke sikkert, at du har det forhold til dine forældre, men måske er det rart for dig at få lettet dit hjerte over for dine forældre - og måske kan L. hjælpe dig med at få det sagt?

Jeg kan godt forstå, at du er ked af det, du har budt din familie, men det er ikke din skyld. Når man er barn, lærer man af sine omgivelser, og det lyder til, at din familie også har budt dig mange ting. Derfor er det også meget forståeligt, at du ikke kan tænke på andet og ikke får lavet noget i skolen – fordi alt det andet fylder meget hos dig. Jeg er meget bekymret for, hvordan det står til hjemme hos dig og de selvmordstanker, du beskriver. Det er nemlig ulovligt at slå sine børn, og det er med til at gøre, at du ikke har det godt i din hverdag. Jeg tænker på, hvor din kontaktperson L er henne nu? Kommer L. stadig i din familie? Det er meget vigtigt, at du får fortalt en voksen om det, der sker hjemme, men også de tanker du har omkring selvmord. Det er nemlig nogle tanker, du skal få hjælp til, så du kan få det bedre.Men første skridt er, at du taler med en voksen. Kunne det mon være L? Måske har du stadig telefonnummeret til L.? Mon du kunne ringe eller sende en SMS? Så kunne du skrive, at du har brug for at snakke, og at det er meget vigtigt. L. kender din familie i forvejen, og det kan være rart, at man ikke først skal fortælle hele sin livshistorie. Hvordan vil det være for dig, at du får talt med L. om de ting du fortæller i dit brev, og de ting du har brug for støtte til nu?

Du er også meget velkommen til at ringe til os på BørneTelefonen 116111. Vi har nemlig noget, der hedder bisidder. Det er en voksen, der kan hjælpe dig med at tale med kommunen om, hvordan du har det, og at du vil have hjælp til dig og din familie, så både du og din familie kan få det godt. Du kan ringe eller skrive ind og få mere at vide om BørneTelefonens bisidder og du kan også læse mere om det her:

Jeg sender dig de allerbedste og varmeste tanker!

Mange hilsner fra

BørneTelefonen

Få flere gode råd om selvmordstanker

Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.

Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.

Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.

På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.

Selvmordstanker Andre der hjælper

Angst og depression – gratis psykolghjælp

Gratis psykologhjælp til behandling af angst og depression (18-24 år)
Læs mere

Giftlinjen

Anonym professionel hjælp ved forgiftning af fx medicin eller rusmidler
Læs mere

Headspace

Har du brug for at mødes og tale med en voksen anonymt? (12-25 år)
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.