Selvmordstanker

Hej.

Jeg er en pige på 14 år og jeg tænker tit over livet og om jeg gerne vil leve.

Mine forældre skændes altid og nogle gange håber jeg bare at de bliver skilt da jeg ikke kan lide at se dem skændes.

Jeg har det rigtigt svært i skolen med lektier da jeg ikke har tid til andet end lektier. Jeg kan tit godt finde på at pjække fra skolen fordi jeg ikke kan klare det mere, men jeg elsker at komme i skole og møde alle mine venne og veninder.

Jeg er ikke altid ligefrem den mest populære pige, men jeg ved ikke hvordan jeg kan blive mere populær og få venner.

Vi bor fem hjemme ved mig, men mine forældre råber altid af os og skæller os ud eller slå os. Jeg er næsten ked af det hver eneste dag når jeg er hjemme. Jeg prøver at komme væk fra mit hjem så meget som muligt fordi jeg hader at være hjemme.

Jeg overvejer virkelig tit at begå selvmord og der ville ikke være nogle der ville savne mig da folk ikke lægger mærke til mig og jeg føler mig usynlig. Jeg kan bare ikke få mig selv til at cutte i mig eller begå selvmord men tit vil jeg gerne det.

Jeg kan virkelig ikke klare livet mere jeg har tit stres på eller mega meget pres på. Nu hvor jeg sidder og skriver dette kan jeg høre min mor skælde min søster ud.

Har du nogle gode råd til mig?

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år

Tak for dit brev om de svære tanker, der fylder hos dig.

Du skriver i dit brev, at der er mange skænderier hjemme, og at dine forældre slår dig og dine søskende. Du skriver også, at du prøver at komme væk hjemmefra så meget som muligt, fordi du hader at være hjemme.

Jeg kan virkelig godt forstå, at du ikke har lyst til at være hjemme, når det er sådan i din familie – og det er derfor rigtig godt, at du nu beder om hjælp. For det skal ikke fortsætte sådan. Du har ret til at være tryg derhjemme – og dine forældre må ikke slå dig. Det er faktisk ulovligt.

Lige nu påvirker situationen derhjemme dig så meget, at du har tænkt på selvmord. Det er selvfølgelig alvorligt. Jeg vil derfor råde dig til at få snakket med en voksen om, hvordan du har det. Måske er der allerede nogen, der har lagt mærke til, at du har det skidt?

Er der fx en lærer på din skole, du vil kunne tale med? Eller en af dine veninders forældre? Eller en helt anden. Selvom det kan være svært at fortælle, hvad der sker hjemme, så er det altså vigtigt, at du og din familie får noget hjælp.

Det er sådan, at dine forældre fra kommunen kan få noget støtte til at blive nogle gode forældre for dig og dine søskende. Men det kræver at kommunen ved, hvad der foregår hjemme hos dig. Det kan en voksen hjælpe dig med at fortælle. Men du kan selvfølgelig også selv kontakte din kommunen.

Hos Børns Vilkår har vi noget, der hedder en bisidder. En bisidder er en voksen, der kan hjælpe dig med at tale med kommunen. Hvis du gerne vil høre mere om den mulighed, så er du meget velkommen til at ringe til os på 116111.

En anden ting, som jeg hæfter mig ved i dit brev, er, at du skriver, at du ”elsker at komme i skole”, hvor du kan mødes med dine venner og veninder. Det er bare så dejligt at høre! Husk på det, når de dårlige tanker fylder for meget.

Fordi skolen på den måde er et godt sted for dig at være, er det også vigtigt, at du får talt med de voksne på skolen om, at du synes, det er svært med lektierne. Så kan de nemlig hjælpe dig med at finde en løsning, der sørger for, at du ikke bliver så presset af lektierne, at du bliver væk fra skolen. Det går jo ikke i længden.

Måske kan du sammen med dine lærere lave nogle aftaler. Det kan fx være, at du i en tid kun skal have fokus på nogle enkelte fag? Det er måske et forsøg værd?

Jeg håber, du har fået et par ideer til, hvad du kan prøve. Hvis du har brug for en snak, er du altid velkommen til at ringe på 116111.

De varmeste hilsner
BørneTelefonen

Få flere gode råd om selvmordstanker

Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.

Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.

Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.

På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.

Selvmordstanker Andre der hjælper

Angst og depression – gratis psykolghjælp

Gratis psykologhjælp til behandling af angst og depression (18-24 år)
Læs mere

Giftlinjen

Anonym professionel hjælp ved forgiftning af fx medicin eller rusmidler
Læs mere

Headspace

Har du brug for at mødes og tale med en voksen anonymt? (12-25 år)
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.