Brev
selvmordstanker..
hej
jeg er en pige på 12 år snart 13..
jeg har haft selvmordstanker i meget lang tid ca 1 år nu..
jeg er virker meget glad og livs glad men når det kommer til stykket så er jeg meget ked af det jeg plejer og græde mig selv i søvne og har været meget til så at cutte i mig selv..
og min forhold til min mor er meget dårligt jeg er os i en aflastningsfamilie hvor jeg har det meget godt.. men når jeg kommer hjem igen så får jeg det dårligt igen.. og kan græde over igenting..
jeg ved ikke hvordan jeg skal sige det til min mor.. og jeg her igen veninde eller kusine eller en person og snakke med og så ser jeg heller ikke min far.. det har jeg aldrig gjort..
jeg har været tæt på og tage mange piller..
hvordan kan jeg sige det til min mor..
kh mig pigen det er meget ked af det ;(..
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige
Tak for dit brev. Det er tydeligt, at du har og i rigtig lang tid har haft det rigtig svært. Derfor er det rigtig godt, at du har valgt at skrive herind, da de her ting ikke er noget, du skal gå rundt alene med. Jeg vil meget gerne give dig nogle gode råd med på vejen og også give dig nogle ideer til, hvordan du kan få sagt til din mor, at du ikke har det godt.
Det første, jeg kommer til at tænke på, er, at din mor måske slet ikke har nogen idé om, hvor svært du går rundt og har det? Jeg forstår ud fra dit brev, at du ønsker, at din mor og dig kunne få det bedre med hinanden, så du fx kan fortælle hende, hvordan du har det, hvad du tænker på og så videre. Selvom det måske kan være svært at se, når du er hos hende, er jeg overbevist om, at din mor inderst inde også ønsker at få det bedre med dig. Alle forældre ønsker et godt forhold til deres børn. Nogle forældre har bare brug for lidt hjælp til at opbygge et godt forhold. Måske dette også gælder for din mor?
Du skriver, at det egentlig fungerer meget godt, når du er hos din aflastningsfamilie. Det er jeg glad for at høre. Kender din aflastningsfamilie til nogle af de ting og nogle af de tanker, du skriver om i brevet? Jeg spørger, fordi det vil kunne gøre det lettere for din aflastningsfamilie at kunne hjælpe dig, hvis de ved, hvordan du går rundt og har det. Og hvis din aflastningsfamilie kun oplever din overflade hvor du er glad og virker livsglad, ved de måske slet ikke, at der er noget, de kan hjælpe dig med og snakke med dig om? Måske kunne din aflastningsfamilie også hjælpe dig med at få snakket med din mor?
Det kan være rigtig svært og virke næsten uoverskueligt at skulle fortælle andre om de ting, man synes er svært. Her skal du huske på, at det allerede er lykkedes dig i hvert fald en gang – nemlig i dit brev her til Brevkassen. Og jeg synes, du har været god til at sætte ord på de ting, du har brug for hjælp til. Måske kunne du vise dit brev og eventuelt mit svar til din aflastningsfamilie som en indledning til jeres snak? Eller måske kunne du overveje også at vise brevet til din mor? Et brev kan nogen gange gøre det nemmere at få taget hul på en snak, og et brev sikrer dig, at du kan få fortalt det, der er vigtigt for dig at få sagt.
Og det gode ved at dele dine tanker med andre, er, at du vil mærke, at du vil få det lidt bedre bare af at få fortalt det – det er nemmere, når man ikke skal gå alene rundt med de tanker. Og samtidig giver det mulighed for, at dem omkring dig kan skaffe hjælp til dig, så du kan få det bedre.
Jeg håber, du har kunnet bruge nogle af mine ideer. Hvis du får brug for flere råd, eller du bare har behov for at snakke, er du altid velkommen til at kontakte Børnetelefonen – enten ved at ringe eller sende SMS til 116 111, eller ved at skrive på chatten.
Kærlig hilsen BørneTelefonen