Selvmord, selvskadet og familieproblemer.

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år,

Tak for dit meget ærlige brev om, hvordan du har det lige nu, og om hvordan det er hjemme hos jer. Jeg kan godt forstå, at det er svært for dig, og at du gerne vil have hjælp.

Du spørger, om du skal tage dit eget liv? Jeg bliver bekymret, når du spørger om dette, men samtidig bliver jeg glad for, at du beder om hjælp, for det fortæller mig, der også er en side i dig, som ønsker livet og ønsker at få det godt igen. For nej, det er aldrig en god udvej at tage sit eget liv. Og jeg tror også bestemt, at det er muligt for dig at få det godt igen.

Det varmer mit hjerte, at du får støtte af din søster. Din mor har været meget igennem, og det har været svært for din far at få tingene til at fungere, mens din mor var mest syg. Men det betyder ikke, at det er i orden, at din far ikke tager ansvar for dig og behandler dig godt.

Din mor er heldig at have en datter som dig, der tænker så meget på hende. Jeg læser også dit brev, som at du forsøger at passe på din mor, fordi du ikke helt ved, hvor du har din far. Det er en meget stor opgave, du har givet dig selv, og det er ikke meningen, at du skal passe på familien på den måde. Selvom jeg godt ved, at du gør det af kærlighed til din mor.

Jeg tænker derfor, at det er vigtigt, at både du og din familie får noget hjælp. Og derfor foreslår jeg, at du får talt med en voksen om, hvordan du har det lige nu derhjemme.

Jeg ved godt, du skriver du ikke vil tale med din mor, da hun har nok at se til. Måske ville hun dog alligevel være glad for, at du fortalte hende, at du går og er så trist? De fleste forældre vil nemlig gerne hjælpe deres børn - også selvom de har meget andet at se til.

Måske er der en anden voksen du har tillid til. En lærer på din skole? Du kunne - som en hjælp - bruge dit brev til os at snakke ud fra. Det kan også være, at der er en anden voksen i din familie, en venindes mor, eller en hel anden, du kunne tale med?

Jeg ved, at det er svært, at få taget hul på sådan en snak, men det er vigtigt, at du får voksenhjælp, så I sammen kan få lagt en plan for, hvordan du kan få det bedre. Jeg håber, du holder fast i dit mod og får bedt om den hjælp, der skal til.

Måske tænker du, at det alligevel er lidt uoverskueligt for dig? Så kan det måske være en hjælp at ringe til BørneTelefonen 116 111 først. Der sidder voksne klar til at snakke med dig. I kunne sammen snakke om, hvad for en voksen, der kunne hjælpe dig.

De bedste hilsner fra BørneTelefonen

Få flere gode råd om Selvskade og cutting

Cutter du selv? Eller har du en ven, som har selvskadende adfærd? Hvis man påfører sig selv fysisk smerte, er det et tegn på, at man har det dårligt indeni. Derfor er det vigtigt at få hjælp.

Hvis du har cuttet, kan det være du har fået ar og tænker: Går mine ar væk? Hvad skal jeg sige, når folk spørg indtil mine ar? Det kan også være du gerne vil stoppe med at skade dig selv, men ikke ved hvordan. Måske du tænker: Hvordan skal jeg fortælle til mine forældre at jeg cutter? Hvordan får jeg hjælp?

Her på siden kan du finde alternativer til selvskade. Du kan også lave en handleplan, der hjælper dig, når du har det svært, du kan læse om forskellig svære følelser og hvad der kan hjælpe eller du kan læse andre børns breve.

Selvskade Andre der hjælper

Foreningen Spiseforstyrrelser og Selvskade

Rådgivning og andre tilbud vedrørende spiseforstyrrelse og selvskade
Læs mere

Psykiatrifonden

Rådgivning og støttetilbud om psykisk sygdom og diagnoser
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.