Brev
Selvmord
Hej
jeg er så træt af min mor
hun tror altid det er mig der tager de ting der bliver væk hjemme
jeg hader hende og hun hader mig
ser ikke min far så jeg har ingen jeg kan stole på
har i et år cuttet og og overvejet selvmord
hader alle i skolen og mine lære er ligeglad med mig
græder mig selv i søvn om aften og har været så tæt på at begå selvmord 1 gang men kunne ikke for vil så gerne have det godt igen
har overvejet at stikke af men ved ikke hvor jeg skal være forde jeg igen venner
har så har droppet den ide igen
jeg skriver tit dagbog for at komme af med min vrede og for st stoppe med at cutte
ingen ser hvor dårligt jeg har det så vin bare gerne dø men på samme tid vil jeg leve
Undskyld der ikke helt gav mening
Men håber i vil hjælpe alligevel for har skrevet her ind en gang før men fik indtet svag
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej 14 årige pige
Jeg kan godt forstå, at du ikke har det godt og bare vil have det til at stoppe. Det lyder til, at du har alt for mange svære ting i dit liv, som du skal klare alene. Børn skal ikke stå alene med alt det svære. Derfor er det godt, at du skrev til os igen, nu vi desværre ikke havde mulighed for at svare dig første gang.
Jeg fornemmer, at du har forsøgt at gøre noget og at tale med nogen, men de har ikke kunnet hjælpe dig. Det er mega-sejt, at du hænger i og nu skriver til os. Det fortæller mig, at du har en vilje og en lyst til livet.
Du skal have hjælp fra en voksen hurtigst muligt. Selvom du lige nu tænker, at der ikke er nogen, du stoler på, så ved jeg, at de fleste børn altid kender en voksen, de godt kan lide. Hvem er den voksen for dig? Er det en lærer fra en af de andre klasser? Er det en af dine klassekammeraters forældre? Er det din nabo. En tante? En venindes mor? En pædagog fra dengang du gik i fritidshjem? Eller bibliotekaren eller sundhedsplejersken på skolen?
Jeg vil råde dig til at vise den voksne vores brevudveksling. Det kræver lidt mod, men gør det alligevel. Bare læg brevet og mit svar i en konvolut og giv det til den voksne. Du behøver ikke sige noget. Den voksne vil forstå, at du har brug for hjælp og kan være ved din side, når du skal tage det næste skridt. Og det er at få hjælp til dig derhjemme fra din kommune.
I alle kommuner er der en familieafdeling, som hjælper børn og unge, der ikke trives derhjemme. Den voksne kan hjælpe dig med at tage kontakt til kommunen. Men du kan også vælge selv at ringe til den anonyme ungerådgivning og høre om dine muligheder for hjælp. Du finder deres adresse og telefonnr. på kommunens hjemmeside.
BørneTelefonen vil også meget gerne hjælpe dig. Vi har en bisidderordning, som består af voksne, som hjælper børn igennem svære ting. Du kan få en bisidder fra os.Han eller hun vil hjælpe dig med at tale med din kommune. Bisidderen går også med dig til møder og sikrer, at du bliver hørt og får den hjælp, du har brug for. Du er meget velkommen til at ringe på 35555559 og høre mere. Læs også mere her: https://bornetelefonen.dk/bisidder
Jeg må endnu engang sige, at du er sej! Midt i alt det som du står i, rækker du hånden ud efter hjælp. En hjælp, du forhåbentlig snart får. Jeg vil ønske alt det bedste for dig og sender dig de bedste tanker.
Kærlig hilsen
Fra Børnetelefonen
Få flere gode råd om selvmordstanker
Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.
Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.
Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.
På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.