Brev
Selvmord :’-(
Hej BB,
jeg er en pige på 10 og har mange problemer! 🙁
Fx. En time eller to siden, var jeg sur på min “Niese” Og min “Søster” de giver altid skylden til mig!
Jeg har cuttet før men er stoppet fordi jeg tænkte på mine venner, hvordan jeg ville være på lejrskolen 🙂
Jeg har mange selvmords tanker fordi: Mine forældre hader mig! Mine søskende driller mig, jeg har et dårligt liv:-:
Hilsen Pigen på 10
Pige, 10 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 10 år
Der godt, at du beder om hjælp til dine problemer. For du skal ikke gå alene og have det så skidt, at du tænker på selvmord. Og det er slet ikke godt, at du føler, at dine forældre hader dig.
Det synes jeg, du skal få hjælp til at få ændret på, for ALLE børn har ret til at have et godt liv! Det står der i en lov, der hedder Børnekonventionen. Børnekonventionen er en slags grundlov for børn. Her står der fx, at børn har ret til at blive beskyttet mod vold, ret til at få mad, ret til at gå til læge, ret til en uddannelse, ret til at være trygge derhjemme, ret til at sige jeres mening osv.
Ligesom vi har regler for, hvordan vi skal færdes i trafikken, findes der altså også regler for, hvordan børn skal behandles.
Mit råd til dig er derfor at søge hjælp, hos en voksen du kender. Find en voksen, som du stoler på og fortæl ham eller hende, hvordan du har det. Det kunne være din lærer eller en pædagog på fritidshjemmet eller en venindes mor. De voksne har pligt til at hjælpe dig, hvis de hører, at du går rundt med selvmordstanker.
Det er meget flot, at du selv er stoppet med at cutte. Sikke stærk, du er! Mit næste råd til dig er at læse lidt om selvskade for at undgå, at du igen skader dig selv. Her vil jeg anbefale hjemmesiden LMS:http://http://www.lmsos.dk/kan-vi-hjaelpe-dig/jeg-skader-mig-selv/
Mit sidste råd til dig er, at ringe ind til BørneTelefonen på telefonnummer 116111 og snakke med en af vores søde børnerådgivere, som rigtig gerne vil hjælpe dig og alle børn til at få et godt liv.
Kærlig hilsen BørneTelefonen