Brev
Selvmord
Jeg er træt. Jeg passer ikke ind. Min familie er et rod. Mine venner dropper mig. Jeg bor ikke godt.
Jeg har lyst til at løbe væk. Væk fra umodne drenge, der råber sexistiske jokes, om ligestilling, voldtægt og alt andet lort.
Jeg vil væk. Væk nu. Jeg planlægger hvornår jeg slår til. Jeg overtænker, selv efter min død. Hvem vil tale om min død, og hvem vil lades som om jeg betød noget for dem.
Jeg føler mig grimmere og grimmere for hver dag. Jeg hader virkelig mit liv.
Min far og bonusmor forstår mig ikke, min mor er manipulerende. Min bonus skrider når vi skændtes før jeg når at få et ord ind.
Min far er doven, det er altid mig der tager hans talerken ud. Han sover hele dagen. Han forstår aldrig min bonusmor.
Hjælp, please, hjælp
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 13 årige pige
Jeg kan godt se, at der virkelig er rod rundt omkring dig – rod som gør dig ondt. Man kan blive meget træt af rod i sin familie. Jeg får indtryk af, at noget af det, der gør allermest ondt, er at du oplever, at ingen lytter til dig eller ser, hvordan du har det.
Du beskriver meget tydeligt, at du ikke kan holde det ud, og vil væk. Det er så godt, at du kan mærke, hvad du kan holde til og ikke kan holde til. Det er så vigtigt og klogt, at du har skrevet til os, for at bede om hjælp. Vi vil gøre, hvad vi kan for at hjælpe dig.
Du fortæller, at du ikke har en i din nærmeste familie, du kan tale med – Er det rigtigt forstået? De voksne i din familie har pligt til at sørge ordentligt for dig. De skal lytte til dig og prøve at forstå, hvad du har brug for. Dine voksne har også pligt til at give dig omsorg, så du føler dig tryg og holdt af, og får den omsorg, du har brug for.
Hvis ikke du oplever at din nærmeste familie giver dig den omsorg, må vi prøve at finde en voksen udenfor.
Hvis nu du skulle tale med en voksen udenfor familien, hvem kunne du så tænke dig, det skulle være? Kunne der være en nabo, en lærer eller pædagog, en venindes forældre eller en længere ude i din familie (moster,tante, bedsteforældre ). Én du har tillid til, som du kan tale med?
Du er 13 år, og kan ikke have ansvaret alene for at få orden i det, du kalder,”rod i din familie”.
Det vigtigste for dig lige nu, er derfor, at du hurtigst muligt får en voksen at tale med. En voksen du kan vende tilbage til. En voksen som forstår at hjælpe dig til at få en bedre, mere rolig, tryg og god hverdag. Det er tydeligt, at du har brug for hjælp. Du har også ret til hjælp.
Du skal vide at skolen har pligt til at hjælpe elever, der føler sig utilpas. Lærerne skal fx sørge for, at ingen bliver mobbet. De skal sørge for, at alle elever har det godt og kan føle sig frie og trygge i skolen. Lærerne har også pligt til at lytte til, hvad du har på hjerte i denne sag, og hjælpe dig videre til èn, som kan være der for dig.
Hvis du kender en lærer, du er glad for, har tillid til og tør spørge, så prøv om du kan gøre det. Hvad mon du tænker om det?
Måske kan det også være en idé for dig at ringe til Børnetelefonen på tlf. 116111. Her sidder dygtige rådgivere, som du kan tale med om alt det, du tænker på. De lytter til, hvordan du har det og at du gerne vil have hjælp. Det er gratis og anonymt. Kun I to hører, hvad I taler om.
Hvis du ønsker det, kan Børnetelefonen