Selvhad – papfar – selvskade

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år

Det din mors nye mand udsætter dig for, er bestemt ikke i orden. Uanset hvordan din attitude er, har han hverken lov til at tale grimt til dig, spytte på dig, tage fat i dig eller slå dig. Det er simpelthen ikke ok! Det skal han stoppe og det er med det samme. Når man har en voksen så tæt på sig som er så voldsom, så gør det intet godt før dig. Jeg tænker, at du gør dit bedste og passer på dig selv, så meget det er muligt. Nogle gange kan en voksen få det til at se ud til, at det er barnet der er galt på den - hver gang. Din mors mand er voksen, og skal den voksnes ansvar på sig eller placere skyld og ansvar på dig - du er et barn.

Der er desværre mange unge, som begynder at cutte, når der er svære ting at kæmpe med. Og måske ikke ved man, hvordan man skal få hjælp. At cutte kan være en måde at flytte den smerte man har indeni til en ydre smerte. Det kan fjerne fokus fra smerten indeni for en tid, men det er bestemt ikke en holdbar løsning. Nogen begynder også at cutte for at vise omverden - deres forældre, at de har det dårligt. Kan du mon genkende noget af det? Det er rigtig godt, at du har holdt dig tilbage fra at cutte i længere tid. Det håber jeg, du kan blive ved med.

Jeg kan godt forstå, at du er bekymret for, om du fejler noget. Hvis man tager tests på nettet, eller læser om forskellige sygdomme, kan man stort set altid finde noget, der passer på en selv. Det behøver ikke at være ensbetydende med, at man har den lidelse. Test på nettet spørger heller ikke ind til, hvordan du har det i familien, skolen og det kan komme til at se ud til, at det er dig der er noget galt med. Det er kun lægen eller en psykolog der kan afgøre om der er noget, du har brug for hjælp til det. Kommunen kan hjælpe familien med at få det bedre sammen.

Jeg tænker på, hvordan du forestiller dig, at din mor vil reagere, hvis du fortæller hende, hvordan du har det. Hun har jo også et ansvar for, at hendes mand ikke behandler dig ordentligt. Hun kan ikke bare lade som om, at hun ikke lægger mærke til det. Hvis du har mod på det, synes jeg, du skal sætte dig ned, og fortælle din mor, hvor svært du har det med hendes mand. Også at du har cuttet, og er bekymret for, om du fejler noget. Hvis du synes, det er svært at sige til din mor, kan du vise hende det brev du har skrevet til brevkassen, og mit svar til dig. Du kan også bede en anden voksne, som du er tryg ved, om at hjælpe dig med at snakke med din mor. Det kan fx være din mormor, en moster, en venindes mor eller andre. Din mor kan ringe til kommunen og få råd om, hvordan I kan få hjælp. Måske kan de tilbyde dig at få nogle samtaler med en psykolog eller terapeut, så du kan få det bedre. Det kan også være, de vil tilbyde jer alle tre (dig, din mor og hendes mand) at komme til samtaler som familie. Din mors mand skal i hvert fald have at vide, at det han udsætter dig for ikke er i orden. Det er faktisk ulovligt. Han skal lære at sige tingene på en god måde, der hjælper dig og giver dig omsorg. Det kan lade sig gøre, hvis han vil gøre en indsats.

Du kan også få en snak med en af dine lærere om, hvad der sker derhjemme. Din lærer kan så hjælpe dig med at finde ud af, hvad I skal gøre, og måske snakke med din mor og kommunen.

Du har også mulighed for at få hjælp af en Bisidder fra BørneTelefonen. En Bisidder kan gå med dig på kommunen og fortælle om din situation.Du kan læse mere om det:

Til sidst vil jeg råde dig til at kigge på www.selvskade.dk  - her kan du også få god rådgivning, så du fortsat kan holde dig tilbage fra at cutte.

Jeg håber, du snart får hjælp, så du kan få det godt igen. Du ved, du er velkommen på BørneTelefonen - måske har du brug for også at tale mere om din far og selvmordet?

Mange kærlige hilsner
BørneTelefonen

Få flere gode råd om Selvskade og cutting

Cutter du selv? Eller har du en ven, som har selvskadende adfærd? Hvis man påfører sig selv fysisk smerte, er det et tegn på, at man har det dårligt indeni. Derfor er det vigtigt at få hjælp.

Hvis du har cuttet, kan det være du har fået ar og tænker: Går mine ar væk? Hvad skal jeg sige, når folk spørg indtil mine ar? Det kan også være du gerne vil stoppe med at skade dig selv, men ikke ved hvordan. Måske du tænker: Hvordan skal jeg fortælle til mine forældre at jeg cutter? Hvordan får jeg hjælp?

Her på siden kan du finde alternativer til selvskade. Du kan også lave en handleplan, der hjælper dig, når du har det svært, du kan læse om forskellig svære følelser og hvad der kan hjælpe eller du kan læse andre børns breve.

Selvskade Andre der hjælper

Foreningen Spiseforstyrrelser og Selvskade

Rådgivning og andre tilbud vedrørende spiseforstyrrelse og selvskade
Læs mere

Psykiatrifonden

Rådgivning og støttetilbud om psykisk sygdom og diagnoser
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.