Brev
seksuelleovergreb
Obs: Indholdet er redigeret af hensyn til vores yngste læsere. Rådgiveren har læst hele brevet.
Hej
jeg er en pige på 15år og jeg har boet alene med min far siden jeg var lile
og da jeg var 5år begyndte at at røre ved mig og jeg bad ham om at stoppe men han blev ved med at røre ved mig
og han voldtog mig også da jeg var 5år og voldtager mig i nu
og to dage efter min 7 års fødselsdag begyndtd jeg at skærer i mig selv fordi min far er som han er
og jeg ved ikke hvad jeg skal gør
jeg kan ikke holde til mit liv mere
jeg overvejer meget kræftigt at tage mit eget liv
hilsen den brugte pige
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år,
Først og fremmest vil jeg gerne anerkende dig for at have modet til at fortælle, hvad der foregår hjemme ved dig. Jeg forestiller mig, at det har været en stor hemmelighed i mange år, og jeg ved at det kan være rigtig vanskeligt at få sandheden ned på papir. Du er stærk og modig, at du rækker hånden ud og beder om hjælp.
Som du sikkert ved, er det ulovligt at din far voldtager dig og røre ved dig på seksuelll måder, og det er den voksnes - din fars ansvar. Seksuelle overgreb er dybt krænkende og ødelæggende for dig, og det er derfor heller ikke så mærkeligt, når du beskriver, at du har en selvskadende adfærd. Andre unge, der skærer sig selv, beskriver at det er en måde at få smerten i deres liv ud, og at det kan give en følelse af ro eller kontrol.
Jeg tænker, at du har behov for hjælp til at få overgrebene og volden stoppet. Er der nogen andre, der ved, hvad der foregår hjemme ved jer? Hvis du ikke har nævnt det for nogen, tænker jeg, at du skal forsøge at samle dig mod til at fortælle eller skrive det til en voksen. Det kan være en skolelærer, et familiemedlem, en venindes forælder eller måske en nabo. Det kan også være, at du kan gå op til lægen og fortælle at du skærer i dig selv og at der foregår nogle ting hjemme ved dig der ikke er i orden. Hvis det er for svært at sige det højt, kan du overveje at vise dit brev og mit svar.
Måske kan det føles helt umuligt at sige det til nogen, du kender. Hvis du har det på den måde, tænker jeg, at du skal overveje at skrive eller ind ind til os på 116111. Vi kan hjælpe dig med at få hjælp til at overgrebe stopper og du får den hjælp, du har ret til. Det kan fx være ved, at du få en voksen fra BørneTelefonen - en bisidder at snakke med om de ting der sker og som vil hjælpe dig med at snakke med kommunen om at hjælpe dig. En bisidder kender loven og dine rettigheder, og tager med til møder fx i kommunen og støtter dig i at fortælle din historie,. Det er helt gratis at få hjælp fra BørneTelefonens bisidder.
Jeg håber inderligt, at du får fortalt en, du stoler på, hvad der foregår hjemme ved dig eller kontakter os på 116111, så det kan blive stoppet. Du har ret til et godt og trygt liv. Du kan også læse lidt mere om vores råd til unge, der bliver udsat for seksuelle krænkelser her: https://bornetelefonen.dk/tema/seksuelle-kr%C3%A6nkelser
Jeg ønsker dig alt det bedste
Med venlig hilsen
BørneTelefonen