Brev
Savner mor
Hej.
For omkring 4 år siden blev min mor diagnosticeret med alzheimers. Det kom som et stort chok, og gjorde mig rigtig bange og ked af det. I mange år før var min mor begyndt at opføre sig underligt og glemme ord, aftaler og vejen til f.eks min skole som hun ellers havde kørt 1000 gange, og jeg forstod ikke rigtig hvad der skete. Fordi jeg ikke forstod det blev jeg meget hurtigt frustreret på hende og vi blev ofte uvenner.
Sygdommen gik meget hurtigere end vi forventede, og hun har de sidste 2 år ikke kunne tale overhovedet, og hun kan slet ikke kommunikere eller forstå verden omkring hende.
Hun begyndte også for halvandet års tid siden at få noget lignende epileptiske anfald, og blev hentet af ambulance mange gange, hvilket gjorde mig rigtig bange for, at det snart var slut for hende. Min familie og jeg besluttede sammen med lægerne derfor at det var bedst hun kom på plejehjem, og kun kom hjem i weekenderne, da min far havde fri fra arbejde der, for før havde det været mig og min søster der skulle tage os af hende helt alene. I sommers fik vi så at vide hun ikke må komme hjem mere overhovedet fordi det er blevet så slemt.
Jeg har aldrig rigtig fået hjælp med det her, fordi jeg har været så sur på min mor, så det nærmest føltes som en lettelse da hun skulle flytte. Og jeg har også bare puttet en facade op for at skåne min far, og generelt er det ret meget et tabu i vores familie.
I år går jeg på efterskole, og det er pludselig gået op for mig hvor meget jeg savner hende, for heroppe er der ikke nogen jeg skal skåne, og jeg er begyndt at tænke meget mere over det. Jeg fortryder så meget den måde jeg behandlede hende på, og at vi aldrig fik en god slutning. Jeg tror bare jeg tog den sidste tid forgivet. Her for tiden kan jeg mærke hvor meget jeg har brug for hende, når jeg hører alle de andre piger snakke om hvor godt de har det med deres mor, og at de kan snakke om drenge og alt sådan noget sammen, for det har jeg jo ikke, men jeg vil så gerne. Men det er begyndt at gå op for mig at hun aldrig kommer tilbage.
På grund af alt det her er jeg blevet meget sårbar, og der skal det mindste til at slå mig ud, og derfor har jeg heller ikke så mange venner på efterskolen, fordi jeg nok er meget hurtig til at trække mig, og folk synes bare jeg overreagerer meget, men de ved jo ikke hvad der sker oppe i mit hovede, og jeg kommer også tit til at give mig selv skylden, for det er jo mit hovede der er dumt.
Jeg føler ikke jeg har nogen at snakke med om det, for mit forhold til min far er meget overfladisk og vi snakker aldrig om sådan nogle ting, og jeg er meget indelukket og genert så jeg har heller ikke lyst til at snakke med nogen heroppe om det, da jeg ikke har lyst til at fortælle om det hele.
Jeg mangler bare virkelig min mor.
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej med dig
Hvor er det godt at du får skrevet og åbner op for det der er rigtig svære. Du er virkeligt god til at beskrive hvordan det er at være dig, selvom det er svære og komplekse følelser du har.
Jeg kan sagtens forstå, du har brug for at få talt om det her, det fylder meget i dit liv og i din familie oplever du det  som et tabu. Du ønsker måske at åbne op et sted, hvor du føler dig tryg og hvor du kan få lov at tale om det hele.
Generelt vil jeg sige til dig at det er helt okay at have de her svære blandede følelser. Du har været bange og ked af det da din mor fik sygdommen. Du har været meget vred på hende, men nu oplever du at du virkeligt savner hende, fordi de andre har noget med deres mor som du ikke har mere. Du kan vælge at være vred og ked af det på din mor, eller at være det på sygdommen, der har gjort sådan at din mor stille og roligt er ”forsvundet”. Det er sygdommen der har fået din mor til at glemme vejen til skolen. Det er den der har ændret din mor og derfor kan du vælge at sige at det er sygdommen du er vred på, ikke din mor og det I har haft sammen. På den måde kan du gemme positive minder om dig og din mor, du har også haft det de andre taler om, og samtidigt kan du være vred på sygdommen.
Det er helt okay at opleve det som en lettelse, at mor bor på plejehjem og nu ikke skal komme hjem på besøg. Det har været svært for jer alle at skulle passe på hende. Det er en helt omvendt situation når det er dig som barn, der skal være den voksne overfor din mor. Det kan opleves som en enormt stor belastning, fordi du hele tiden skal skåne andre, der er ingen der skåner dig.
Du har også behov som det menneske du er. Du kan have behov for at der er nogen der passer på dig, hjælper dig når du er sur/ked af det og har det skide svært. Det skal du have hjælp til. Deler du ikke dine følelser og behov, men vælger at bærer det hele selv, bliver det en enorm byrde at bære på for dig. Det er ikke meningen at du som 16 årig skal kunne klare alting selv, passe på din mor og tage hensyn til din far.
Der findes et sted for dig der hedder Børn, unge og sorg, her vil du opleve at du ikke er alene. De kender til det du beskriver og kan hjælpe dig med at få talt om det der er svært, uden du skal føle det som et tabu eller at du skal skåne nogen. Her er der plads til dig! Du kan enten komme i en gruppe eller få individuelle samtaler, der kan hjælpe til at få sat ord på det du oplever der er svært at tale om med andre.
Jeg ved ikke om du har tænkt på det, men din mor er her endnu fysisk. Derfor kan du overveje at tage ind og tale med hende alene. Hun kan høre dig, men hun kan ikke svare dig normalt. Du kan sige nogle af de her ting til hende, det du fortryder, inden hun en dag ikke er her mere. Når man har alzheimers er det hovedet der står af, men hun stadigvæk kan mærke dig, mærke din hånd i hendes, fornemme dine følelser, selvom hun ikke kan kommunikere tilbage.
Du kan også vælge at vise det her brev til din far, så han ved hvordan du går og har det. Måske han vil kunne hjælpe dig. Måske er der også en kontaktlærer, som du kunne tale med?
Jeg tror på at du kan få modet til at gå videre med det her, ligesom du har valgt at åbne op og skrive om det her til BørneTelefonen. Du vil kunne finde nogen der kan hjælpe dig videre, hvad enten du vælger at tage ind og få sagt nogle ting til din mor, imens hun stadigvæk er her eller at tage kontakt til børn, unge og sorg. Du er allerede startet ved at skrive herind, så mega sejt. Jeg er sikker på at du vil forsøge at finde modet og fortsætte med at kunne få det bedre.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen