Savner mor

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Hej med dig

Hvor er det godt at du får skrevet og åbner op for det der er rigtig svære. Du er virkeligt god til at beskrive hvordan det er at være dig, selvom det er svære og komplekse følelser du har.

Jeg kan sagtens forstå, du har brug for at få talt om det her, det fylder meget i dit liv og i din familie oplever du det  som et tabu. Du ønsker måske at åbne op et sted, hvor du føler dig tryg og hvor du kan få lov at tale om det hele.

Generelt vil jeg sige til dig at det er helt okay at have de her svære blandede følelser. Du har været bange og ked af det da din mor fik sygdommen. Du har været meget vred på hende, men nu oplever du at du virkeligt savner hende, fordi de andre har noget med deres mor som du ikke har mere. Du kan vælge at være vred og ked af det på din mor, eller at være det på sygdommen, der har gjort sådan at din mor stille og roligt er ”forsvundet”. Det er sygdommen der har fået din mor til at glemme vejen til skolen. Det er den der har ændret din mor og derfor kan du vælge at sige at det er sygdommen du er vred på, ikke din mor og det I har haft sammen. På den måde kan du gemme positive minder om dig og din mor, du har også haft det de andre taler om, og samtidigt kan du være vred på sygdommen.

Det er helt okay at opleve det som en lettelse, at mor bor på plejehjem og nu ikke skal komme hjem på besøg. Det har været svært for jer alle at skulle passe på hende. Det er en helt omvendt situation når det er dig som barn, der skal være den voksne overfor din mor. Det kan opleves som en enormt stor belastning, fordi du hele tiden skal skåne andre, der er ingen der skåner dig.

Du har også behov som det menneske du er. Du kan have behov for at der er nogen der passer på dig, hjælper dig når du er sur/ked af det og har det skide svært. Det skal du have hjælp til. Deler du ikke dine følelser og behov, men vælger at bærer det hele selv, bliver det en enorm byrde at bære på for dig. Det er ikke meningen at du som 16 årig skal kunne klare alting selv, passe på din mor og tage hensyn til din far.

Der findes et sted for dig der hedder Børn, unge og sorg, her vil du opleve at du ikke er alene. De kender til det du beskriver og kan hjælpe dig med at få talt om det der er svært, uden du skal føle det som et tabu eller at du skal skåne nogen. Her er der plads til dig! Du kan enten komme i en gruppe eller få individuelle samtaler, der kan hjælpe til at få sat ord på det du oplever der er svært at tale om med andre.

Jeg ved ikke om du har tænkt på det, men din mor er her endnu fysisk. Derfor kan du overveje at tage ind og tale med hende alene. Hun kan høre dig, men hun kan ikke svare dig normalt. Du kan sige nogle af de her ting til hende, det du fortryder, inden hun en dag ikke er her mere. Når man har alzheimers er det hovedet der står af, men hun stadigvæk kan mærke dig, mærke din hånd i hendes, fornemme dine følelser, selvom hun ikke kan kommunikere tilbage.

Du kan også vælge at vise det her brev til din far, så han ved hvordan du går og har det. Måske han vil kunne hjælpe dig. Måske er der også en kontaktlærer, som du kunne tale med?

Jeg tror på at du kan få modet til at gå videre med det her, ligesom du har valgt at åbne op og skrive om det her til BørneTelefonen. Du vil kunne finde nogen der kan hjælpe dig videre, hvad enten du vælger at tage ind og få sagt nogle ting til din mor, imens hun stadigvæk er her eller at tage kontakt til børn, unge og sorg. Du er allerede startet ved at skrive herind, så mega sejt. Jeg er sikker på at du vil forsøge at finde modet og fortsætte med at kunne få det bedre.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Flere gode råd om Sorgen ved at miste

Hvis du oplever dødsfald i familien eller hvis du har mistet en, du holder af, kan det påvirke dig på forskellige måder. Det kan være du bliver rigtig ked af det eller vred? Det kan også være du bliver bange eller føler dig ensom? Man kan også føle lettelse, hvis ens far eller mor har være alvorlig syg i lang tid.

Hvis din mor eller far dør, kan du måske have tanker som: Hvad skal der nu ske med min familie? Hvordan lever jeg med sorgen? Hvordan får jeg hjælp? Hvordan kommer jeg i en sorggruppe for unge? Hvem kan jeg tale med om sorgen?

Du skal vide at alle følelserne og tankerne er okay. Det er rigtig vigtigt, ikke at gå alene med sine tanker og følelser.

Her på siden kan du finde gode råd, læse andre børns breve eller læse om forskellige følelser og hvad der kan hjælpe dig.

Sorg Andre der kan hjælpe dig

Sorglinjen og andre sorgtilbud

Tilbud til dig, der har mistet eller lever med en syg forælder eller søskende
Læs mere

Sorggrupper

Her kan du finde en gratis sorggruppe tæt på dig
Læs mere

Når far og mor bliver syg

Hjemmeside til dig, der lever med en alvorlig syg forælder eller har mistet en
Læs mere
Guide

Svære følelser: hvad kan hjælpe?

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.