Brev
Savner mine forældre
Hej!
Mit navn er E. og jeg er 11 år.
Lige på det seneste har jeg rigtig svært ved at sove alene.
Jeg spørg mine forældre hver eneste fredag og lørdag om jeg må sove nede hos dem (jeg får for det meste altid et ja) men alle andre dage kan der gå flere timer hvor jeg bare ligger lytter på hvad mine forældre lave nede i stuen!
Jeg sover altid godt når jeg endelig falder i søvn… Det værste jeg har prøvet var at være vågen til kl 3!
Selvom at jeg godt vidste at de sov lyttede jeg stadig på om de alligevel var vågne.
Jeg savner altid min mor og far når jeg bare ligger i min seng og ser fjernsyn fx kl 20.
Nogle gange når jeg bliver puttet så går jeg ud på badeværelset og græder fordi jeg er bange for at gå ned til dem og få et nej om at sove hos dem…
Håber at du kan hjælpe!
Knus
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære E
Hvor er du god til at sætte ord på, hvordan du har det – det er et meget fint og ærligt, brev du har skrevet. Jeg tror, rigtig mange børn vil kunne genkende det, du fortæller – at du savner dine forældre og har brug for at være tæt på dem.
Mange børn oplever, at det i perioder kan være svært at sove alene. Nogle gange er der sket noget, som gør, at de er blevet utrygge – andre gange er der ikke nogen særlig grund. Jeg ved ikke, hvordan det er for dig? Er der mon sket noget, der gør, at du har det svært? Hvis ikke, er det alligevel helt almindelig at have det, som du beskriver. Du har en alder lige nu, hvor der ofte sker mange ændringer – både med kroppen og tankerne og måske også med dine venskaber og i skolen.  Alt sammen noget der kan give utryghed og usikkerhed.
Det kan også være, at du savner dine forældre, fordi I ikke er nok sammen?  Sådan er der mange børn, der har det – og nogle gange glemmer forældrene det og skal så lige mindes om, at er hverdagen blevet for presset.
Ligegyldig hvad, det handler om for dig, så tænker jeg, at det kunne være rigtig godt, hvis du tog mod til dig og fik en snak med dine forældre. Du skriver, at du nogle gange går ud på badeværelset og græder alene – sådan er der ingen børn, der skal have det. Og jeg forestiller mig derfor, at dine forældre vil blive rigtig glade for, at du fortæller dem, hvor svært du har det, så de kan hjælpe dig – og også give dig et ekstra kram.
Du kunne overveje, om det kunne være en hjælp for dig at vise dem dit brev og mit svar. Du har nemlig så flot beskrevet, hvordan du har det.
Jeg håber, mit svar har givet dig lidt støtte og nogle råd. Du er altid velkommen til at kontakte BørneTelefonen på 116111, hvis du har brug for at tale lidt mere med en rådgiver. Det er gratis og anonymt.
De kærligste kram fra BørneTelefonen