Savner mine forældre

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære E
Hvor er du god til at sætte ord på, hvordan du har det – det er et meget fint og ærligt, brev du har skrevet. Jeg tror, rigtig mange børn vil kunne genkende det, du fortæller – at du savner dine forældre og har brug for at være tæt på dem.

Mange børn oplever, at det i perioder kan være svært at sove alene. Nogle gange er der sket noget, som gør, at de er blevet utrygge – andre gange er der ikke nogen særlig grund. Jeg ved ikke, hvordan det er for dig? Er der mon sket noget, der gør, at du har det svært? Hvis ikke, er det alligevel helt almindelig at have det, som du beskriver. Du har en alder lige nu, hvor der ofte sker mange ændringer – både med kroppen og tankerne og måske også med dine venskaber og i skolen.  Alt sammen noget der kan give utryghed og usikkerhed.

Det kan også være, at du savner dine forældre, fordi I ikke er nok sammen?  Sådan er der mange børn, der har det – og nogle gange glemmer forældrene det og skal så lige mindes om, at er hverdagen blevet for presset.

Ligegyldig hvad, det handler om for dig, så tænker jeg, at det kunne være rigtig godt, hvis du tog mod til dig og fik en snak med dine forældre. Du skriver, at du nogle gange går ud på badeværelset og græder alene – sådan er der ingen børn, der skal have det. Og jeg forestiller mig derfor, at dine forældre vil blive rigtig glade for, at du fortæller dem, hvor svært du har det, så de kan hjælpe dig – og også give dig et ekstra kram.

Du kunne overveje, om det kunne være en hjælp for dig at vise dem dit brev og mit svar. Du har nemlig så flot beskrevet, hvordan du har det.

Jeg håber, mit svar har givet dig lidt støtte og nogle råd. Du er altid velkommen til at kontakte BørneTelefonen på 116111, hvis du har brug for at tale lidt mere med en rådgiver. Det er gratis og anonymt.

De kærligste kram fra BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.