Brev
Så søskende have sex
Hej er en pige på 12 år og så for første gang min storesøster og papbror have sex !!!
de vidste nok ikke jeg sad inde på mit værelse og så tik toc
Døren stod på klem og gad gå ind og sige godnat til min papstorebror. Og giv ham en kramer som jeg plejer. da jeg så dem have sex. Inde på hans værelse.
jeg blev ret overrasket og stod stiv i cirka 5 sek og gik lydløst tilbage i min seng.
De lagde heldigvis ikke mærke til det så de har ikke været anderledes. End de plejer at være overfor mig.
jeg syns det var ret ubehageligt blev lidt bange og har det billed konstant i tankerne. Og jeg har det faktisk ret dårligt over at de måske har et andet forhhold til hindanden end jeg trode.
Jeg kan ikke glemme det og kan ikke få det ud af hovedet. Er det overhovedet lovligt jeg ved ikke om at skal sige det til min mor. For jeg vil ikke gøre så de får en straf eller bliver adskilt fra hinanden. De har jo ikke gjort mig noget men jeg synes ikke man skal have sex når man er søskende.
hvad skal jeg gøre?
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år
Jeg kan godt forstå, at du er forvirret og blev chokeret over det, du så. Det må virkelig have føltes mærkeligt og meget uventet.
For det første kan det være rigtig ubehageligt at se nogen have sex, fordi det er noget meget privat, der som regel ikke involverer andre.
For det andet kan man komme til at føle sig udenfor, når nogen, man er tæt på, pludselig har sådan en hemmelighed sammen.
Det er klart, at du ikke rigtig ved, hvad du skal stille op med det. Det kan jeg virkelig godt forstå.
Det er heldigvis ikke ulovligt at have sex, når man ikke har samme forældre, selvom man vokser op som søskende.
Du har derfor ikke været vidne til noget kriminelt, du skal have dårlig samvittighed over. Og ingen af dine søskende har gjort noget kriminelt, de kan blive straffet for.
Når unge mennesker bliver forelskede i hinanden eller føler sig tiltrukket af hinanden, kan det være helt umuligt at holde afstand til hinanden, selvom de er papsøskende og måske derfor ikke burde have disse følelser.
Følelser er meget ulogiske og ikke til at styre. Det er især svært, når man er ung.
Uden at vide det kunne jeg forestille mig, at de begge har det svært med deres hemmelighed, fordi de måske er bange for jeres forældres reaktion, hvis de fandt ud af det. Det er derfor en meget svær situation for både dig og dem.
Da jeg ikke ved så meget om din familie, er det bedste råd, jeg kan give dig, at du kan ringe herind og fortælle lidt mere. For eksempel ved jeg ikke hvor gamle din søster og papbror er. Når jeg ved lidt mere, kan vi bedre tale sammen og få ideer til, hvad du kan gøre.
Du kan også vælge at tale med andre om det – for eksempel Headspace. De har hjulpet mange unge som dig, og de er gode at tale med. Jeg synes helt sikkert, at du ikke skal vente længe med at tale med nogen om din søsters og papbrors forhold. For det er slet ikke godt og gå med tanker og tvivl alene. Og det er ikke rart at have den slags hemmeligheder for sin mor og far.
Du skal ikke gå og have det dårligt med dét, du har set, og de følelser det giver dig.
Hvis du kan mærke, at du bliver ved med at have det dårligt, så skal du selvfølgelig have talt med nogen om det.
Hvis det derimod ikke bliver ved med at gå dig på, så skal du måske bare lade din søster og papbror om selv at takle situationen.
Men hvis der opstår noget rigtig ubehageligt omkring det, synes jeg, at du skal fortælle det til din mor.
Du kunne eventuelt også ringe til BørneTelefonen på 116111, hvis du har brug for en snak med nogen, som ikke er din familie.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen