Rygning

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 15 årige pige

Tak for dit brev – sejt at du har mod på at dele dine tanker med os.

Jeg forstår godt dine tanker om rygning, og dine bekymringer for din familie. Rygning er meget sundhedsskadeligt, og noget man helst helt bør undgå helt. Når det så er sagt, er det også virkelig svært at stoppe med at ryge, når man først er begyndt. Man kan sammenligne det med en dårlig vane, man har, som for eksempel at bide negle – og så gange det med 10. Det er den effekt, nikotinen i tobak har på hjernen. Det er altså virkelig svært at stoppe.

Stort set alle der ryger ved godt, at rygning er dårligt for deres helbred. Når man er voksen, bestemmer man selv, hvordan man passer på sig selv og sit helbred. Hvis din søster vælger at ryge, er det hendes beslutning. Ligesom det også er din far og din mors beslutning hvis de vil fortsætte med at ryge. Det er dog stort af dig, at du tænker så meget på deres helbred. Mon de godt ved, hvor meget deres rygning går dig på?

Ud fra dit brev, forstår jeg på dig, at du gerne vil hjælpe dem. Og det er derfor, du vil sige til dem, at de måske ikke må komme med til dit fremtidige bryllup, hvis ikke de stopper med at ryge. Når man gerne vil hjælpe nogen, er det sjældent en god løsning at tvinge eller skræmme dem. Som du selv siger, har du ikke lyst til, at i skal blive uvenner og ikke snakke med hinanden.

Jeg synes du skal fortælle dine forældre om dine tanker. Især at fortælle dem, at det går dig meget på, og at det er fordi du er bange for at de skal blive syge. Hvis de ønsker at stoppe med at ryge, kan de få gratis hjælp ved at ringe til Stoplinien på 80 31 31 31. De kan også sende en sms med teksten ’Rygestop’ til 1231 og blive ringet op af en rådgiver.

På www.stoplinien.dk kan de læse mere om rygning/rygestop og finde et rygestoptilbud nær hvor i bor.

En måde, du kan fortælle dine forældre om hvor meget det betyder for dig, at de ikke ryger, er at skrive et brev til dem og give dem. På den måde har du god tid til at få dine tanker skrevet ned på papir. Hvis du skriver et brev, er det en god idé at det skal handle om, hvordan du har det. At det gør dig bange og stresset at skulle tænke på, at de måske bliver syge og dør af rygningen. Det er ikke sikkert, at de stopper med at ryge – men et brev kan gøre at i får talt om de tanker der fylder hos dig – Tror du det kunne være en mulighed?

Jeg synes det er utrolig sejt af dig, at du ikke vælger selv at ville ryge. Det er en rigtig god beslutning. Alle bestemmer over deres eget liv, og det er en god beslutning du selv har taget. Jeg kan forstå at tankerne om rygning og de sygdomme og død, det kan medføre, fylder meget hos dig. En tanke der måske kan hjælpe dig, hvis de ikke kan stoppe er, at det ikke er alle der ryger, der bliver syge. Det skal ikke være en grund til at begynde at ryge – men det er altså ikke sikkert at dine forældre eller søskende bliver syge af, at de ryger.

Jeg håber, du kan bruge mit svar, og måske har fået nogle idéer til hvordan du kan takle det?  Du er også altid meget velkommen til at ringe herind på 1116111, hvis du har brug for at snakke.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.