Rygning

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære S.

Tak for dit brev. Det lyder slet ikke rart, når der er så mange skænderier derhjemme. Jeg vil meget gerne forsøge at give dig nogle idéer til, hvordan det måske kan blive bedre.

Umiddelbart kan det lyde som en meget voldsom reaktion fra dine forældre, at de truer dig med, at du ikke må se dine bedste venner og din kæreste, hvis du fortsætter med at ryge. Hvorfor tror du, de truer med det? Jeg ved det selvfølgelig ikke, men vil gerne prøve at gætte på, hvad der måske kan være på spil for dine forældre:

Måske blev de chokeret og bekymret for dig, da de opdagede, at du er begyndt at ryge? Måske havde de håbet, at du ville sige det til dem?  Måske synes de, at det på kort tid er gået rigtig hurtigt for dig med at få kæreste og være rigtig meget sammen med dine venner? Måske savner de at bruge noget mere tid sammen med dig? Tror du også, at de har det sådan?

Du foreslår, at du måske kunne skjule, at du fortsat ryger. Det tror jeg desværre ikke er noget, man kan skjule. Jeg tror, det bedste er at være ærlig.

Måske kender dine forældre slet ikke rigtigt dine bedste venner og din kæreste? De kan måske komme til at tro, at det er din kærestes og venners selskab, der har fået dig til at ryge. Derfor kunne det måske være en idé at invitere dine bedste venner og din kæreste hjem, så dine forældre kunne lære dem bedre at kende?

Jeg tror også, det kunne være en god idé, at du også bruger tid sammen med dine forældre.Måske kunne I lave noget rart og hyggeligt sammen, enten din mor og dig eller din far og dig- eller jer alle tre?

Nogle af de her ting, synes jeg, kunne være rigtig godt, hvis du kunne få talt med dine forældre om. Måske kunne du ”indkalde” dem til et møde, hvor I kunne snakke om, hvordan I kunne få det bedre med hinanden? Eller måske kunne du skrive et brev til dem? I brevet kunne du skrive nogle af dine idéer til, hvordan I kan få det bedre og have færre skænderier – og samtidig bede dem om at komme med deres idéer.

Jeg håber, du har kunnet bruge nogle af mine idéer. Hvis du brug for flere idéer, hjælp til at skrive et brev til dine forældre eller bare har brug for at snakke, er du altid velkommen til at skrive eller ringe.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Andre der Hjælper

Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.

Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.

Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.