Brev
Rygning
Hej brevkasse.
Jeg fylder 16 om en måneds tid, og gik ud af 9 klasse i sommer, og siden da er jeg begyndt at gå i byen med mange af mine veninder. der er ikke ret mange af mine veninder som ryger, og jeg har altid selv synes det var ulækkert da min mor selv ryger.
Men på det sidste har jeg haft lyst til at prøve det, bare for sjov. I fredags var jeg så i byen med en del veninder, og jeg endte med at ryge flere cigaretter, og jeg kunne godt lide det. har ikke tænkt på andet siden, end at jeg gerne ville ryge igen.
Problemet er at hvis jeg begynder at ryge, så skal jeg selv betale for mit kørekort til den tid, og desuden ville mine forældre blive vildt skuffede.
Jeg tror derimod at jeg godt kunne tænke mig at være festryger, men dette føler jeg at jeg er nødt til at skjule for mine forældre, da de vil miste tilliden til mig hvis de opdager at jeg ryger når jeg er fuld.
men for det første er det pisse svært at skjule lugten af røg, og jeg har det jo også dårligt med at misbruge mine forældres tillid.
Hvad skal jeg gøre?
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år
Det dilemma, du beskriver, er et ganske typisk dilemma for unge på din alder, som har lyst til at prøve noget nyt af, samtidig med at de godt ved, at de ikke må for deres forældre.
Det er faktisk lidt svært for mig at rådgive dig uden en løftet pegefinger, for jeg synes helt klart, at det er ærgerligt at begynde at ryge, når man tænker på de konsekvenser, det medfører; både de økonomisk og sundhedsmæssige omkostninger. Rigtig mange bliver jo afhængige af at ryge, selvom de i starten kun gør det engang imellem, så der skal du passe ekstra godt på, hvis du beslutter dig for at starte.
Angående dine forældre:
Jeg synes, at du skal overveje, hvad der betyder mest for dig: At ryge eller dine forældres tillid til dig?
Jeg ved godt, at det er et rigtigt irriterende spørgsmål, for de fleste vil jo nok svare forældrenes tillid. Derfor, hvis du beslutter dig for at ryge, synes jeg, at du er nødt til at være ærlig omkring det, så du ikke skal gå og have dårlig samvittighed over at lyve. Og så tænker jeg, at du i den forbindelse kan få en snak med din mor om det, for som du skriver, så ryger hun også.
Du kunne snakke med hende om, hvornår hun begyndte at ryge, hvem røg hun med og hvorfor begyndte hun at ryge. Og I kan tale om, hvad det koster, og hvad det positive og negative ved rygning er.
Det er i hvert fald et forslag. Jeg håber, at du kan bruge det
Held og lykke med det!
Kærlig hilsen
BørneTelefonen