Brev
Ridning og min mor
Kære brevkassen
Jeg er en pige som går i 8 klasse
Jeg er 15 år , jeg har altid haft lavt selvværd og har haft en del problemer osv i mit liv allerede da jeg var lille,
for 4 år siden startet jeg til ridning det har gjordt at jeg har fået det bedre psykisk og bedre med mig selv,
jeg har lært utroligt meget og jeg har altid elsket at være på rideskolen hos min pony for også at glemme alt det negative bare i nogle timer ,
jeg har været der vær dag de sidste 2 år både morgen, middag og aften ,
for 2 uger siden faldt jeg af min pony så jeg slog mit knæ heldigvis ikke noget alvorligt men min mor har sagt det er for farligt at ride så nu må jeg ikke være der mere,
min familie, hendes kæreste og min ridelærer ja self også mig selv vi har prøvet at snakke med hende om det hvor meget det betyder for mig og at jeg ikke bare vil give slip på det, men hun lytter ikke
jeg er ved at være Tom for ideer jeg har faktisk bare lyst til at gøre alt muligt dumt mod mig selv igen ja faktisk bare stikke af hjemmefra
jeg har brug for hjælp
jeg kan ikke holde der her ud
jeg får ikke sovet så meget og jeg græder flere timer hvor jeg ikke kan stoppe
jeg håber i kan hjælpe mig og jeg håber ikke det er for kompliceret at forstå
hilsen en håbfuld pige
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 15-årige pige
Jeg kan sagtens forstå dit brev. Det er slet ikke kompliceret. Tværtimod beskriver du meget klart for mig, hvorfor det er så vigtigt, at du fortsætter til ridning, For ridningen er virkelig blevet et slags pusterum for dig. Et sted hvor du kunne slappe af og samle tankerne. Og et sted som giver dig styrke og et stærkere selvbillede.
Jeg synes, du forklarer situationen rigtig godt i dit brev. Derfor tænker jeg, at det kunne være en idé at vise brevet til din mor. Hvis du på den måde kan få vist hende, hvor meget ridning betyder for dig, håber jeg, at hun forstår. Du kan også vise hende mit svar, hvis du vil.
Jeg synes, det er rigtig positivt, at du har fundet noget du kan lide, som er stabilt og trygt for dig. Jeg kan godt forstå, at din mor måske er blevet forskrækket over, at du faldt af hesten. Og når hun siger, at du ikke må gå til ridning mere, så skyldes det nok, at hun er bange for, at du skal komme til skade.
Men, som du selv kan mærke, så betyder ridningen så meget for dig, at du faktisk på en måde vil komme til skade, hvis ikke du får lov til at fortsætte. Ikke til skade fysisk. Men følelsesmæssigt vil du blive rigtig, rigtig ked af det. Og få et savn. Man tager også skade af ikke at blive lyttet til og af at græde mange timer hver dag, fordi man savner det, der giver en stor livsglæde.
Derfor synes jeg, du skal prøve at tale med din mor igen. Og gerne med hjælp fra en voksen. Særligt fordi du er begyndt at tænke på at gøre noget dumt imod dig selv. Eller på at stikke af.
Samtidig vil jeg også sige, at det lyder til, at der er nogle ting udover det med, at din mor ikke vil lade dig gå til ridning, som er svære for dig. Du skriver nemlig, at du til ridningen kan glemme alt det negative bare i nogle timer. Derfor vil jeg også sige dig, at det kan være en god ide, at få hjælp til disse ting og ikke bare forsøge at glemme dem.
Jeg synes, du skal overveje at få fortalt en voksen, hvad det er, du har brug for at glemme. Der findes mange mennesker, du kan snakke med, og som kan hjælpe dig. Både i din familie og på din skole. Du kan fx hive fat i en af dine lærere. For du har faktisk ret til at have det godt både derhjemme og i skolen. Og det er de voksnes ansvar, at hjælpe dig med det.
Du kan også altid ringe 116 111, chatte eller SMS'e til BørneTelefonen, hvis du trænger til at få vendt nogle tanker med en rådgiver.
Jeg håber, at mit svar kunne hjælpe dig til ikke at give op mht. din mor. Og jeg håber også, at du får talt med nogen, hvis der er ting, som bliver for svære.
Kærlig hilsen,
BørneTelefonen