Brev
Rettigheder
Hej.
Har jeg ret til at sige til min mor at hun ikke må tage min computer/mobil siden det er penge jeg selv har sparret op til og brugt på pc’en?
Ifølge hvad jeg har researched på internettet, viser det sig at en forældre ikke må tage barnets penge, hvilket hentyder til min computer som jeg har brugt mine egne penge på.
Dreng, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 15 år.
Det er et rigtigt interessant spørgsmål, som du stiller. I værgemålsloven står der, at når man er over 15 år, så råder man selv over de penge, som man har tjent. Det vil sige, at du også selv råder over de ting, som du har købt for dine egne penge - og dine forældre må i princippet ikke tage det fra dig. Det er dine ting. Håber, at det giver dig svar nok på dit spørgsmål og at du kan bruge det videre.
Hvis du brug for at tale med nogen om din situation, så er du velkommen til at kontakte os igen. Jeg tænker nemlig på, om du måske har en eller anden konflikt med din mor, som du kunne have brug for at tale om. Måske kunne du tale med en rådgiver om, hvordan I kan løse jeres konflikter på en anden måde, så din mor ikke truer dig med at tage dine ting fra dig?
Du skal være så velkommen til at skrive til brevkassen igen - ringe eller sms´e på 116 111. Du kan også chatte med os, hvis du logger ind på vores chat.
Held og lykke.
Hilsen BørneTelefonen