Brev
Rettigheder
Hej, jeg ville bare spørge, hvor mange rettigheder jeg har som 16 årig over mine forældre?
Jeg står i situationen, hvor jeg ikke må så meget som komme ud for en dør, hvis ikke mit værelse er i perfekt stand, jeg har været social med min familie og gjort rent i huset hver dag, hele ugen. De stopper mig fra at se min kæreste, mine venner og må kun komme ud, for at tage på arbejde.
Har de ret til at bestemme så meget over mig? Og hvad kan jeg gøre for at stoppe det?
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16 år
Jeg kan se på dit brev, at du lever i en familie, som sætter mange grænser for, hvad du må. Det er klart, at det må være svært for dig at leve på den måde. Det må ikke være rart at føle sig begrænset og mindre fri end andre unge.
Mange mennesker forbinder det at være teenager med at kunne bestemme mere, end da man var barn. Det kan være svært, hvis den familie man bor i, tænker anderledes. Måske fordi de vil ’passe på’ og beskytte deres barn.
Vi ved fra andre unge, at det det kan være meget svært at tale med sine forældre om regler og grænser. Jeg kan derfor godt forstå, at du har brug for nogen at tale med udenfor familien. Derfor er det godt, at du har skrevet herind.
I dit brev fortæller du, at dine forældre bestemmer, at du ikke må gå ud af døren medmindre, at du har gjort rent, ryddet op og været social med din familie. Det kan jeg virkelig godt forstå, hvis det kan være anstrengende. Måske særligt hvis man endda har travlt, og ikke har tid til at gøre de ting, inden man går ud af døren.
Du skal vide, at du er ikke den første jeg har snakket med, som oplever at føle sig “styret” af sine forældre. Det er også noget nogle andre unge kæmper med. Og for nogle er det et problem, som de skal have hjælp til.
Nogle der bor hjemme oplever, at det kan være svært at skelne mellem, hvad der er rimeligt og urimeligt at blive bedt om, og bruger derfor meget energi på at tænke over sine grænser.
Nogle oplever også, det kan få negative konsekvenser, hvis ikke man gør som ens forældrene siger – eller at man bliver truet med konsekvenser. Det er aldrig okay.
Det er sådan, dine forældre er underlagt forældreansvarsloven. Det betyder, at dine forældre skal passe godt på dig, og sørge for at du er tryg og får omsorg derhjemme. Hvis det ikke er tilfældet, så har din familie ret til at få hjælp, så det kan blive bedre for dig derhjemme.
Når jeg læser dit brev, kommer jeg i tvivl om situationen derhjemme mon er noget, du kan tale med dine forældre om? Jeg spørger, fordi jeg er i tvivl, om det måske ikke gået op for dine forældre, at du bliver begrænset i at gå på arbejde, og være sammen med din kæreste og venner, når du skal have ryddet op inden du går ud af døren. Kunne det mon være tilfældet?
Hvis du tænker, at det måske kunne hjælpe, kan I også sammen finde en løsning, så det også er rart for dig derhjemme. Så kan det være, at du indenda skal bruge noget tid på at overveje, hvad der kunne være en god løsning for dig.
Måske vil du hellere tale med en anden voksen først, som du er tryg ved. Det er også en god idé. Det vigtigste er blot, at få sagt det højt. På den måde bliver man ikke ligeså alene om det hele.
Har du mon en god lærer, en venindes forældre eller en helt trejde, som du kunne tale med? Det er ikke vigtigt, hvem du siger det til. Vælg blot en, som du er tryg ved.
For nogle kan det også være en god hjælp, at tale med nogen der har styr på hvilke rettigheder der findes. Her kan en bisidder være god at snakke med. Hos BørneTelefonen har vi nogle bisiddere, som man har tale med, hvis man har det svært derhjemme.
Vores bisiddere har hjulpet rigtig mange børn og unge, der har haft det svært, med at få den hjælp de har brug for. Hvis du gerne vil høre mere om, hvordan en bisidder kan hjælpe dig, så kan du ringe til BørneTelefonen på 116 111.
Hvis du føler dig klar til at få en bisidder, kan du ringe til direkte Bisidningen på tlf. 35555559 og taste 2 for Bisidning.
Du kan også læse mere her: Bisidder fra BørneTelefonen. Eller se en video om det her: har du brug for hjælp? Få en bisidder hos Børns Vilkår
Nogle unge føler, at de må vælge mellem at tage hensyn til sig selv – eller til familien.
Nogle unge oplever, at de ikke både kan leve og have det godt med deres familie – og samtidigt have et godt liv med venner, kærester og egne beslutninger. Det kan føles svært, hvis man mærker, at man skuffer sin far og mor meget – og gør hele familien ked af det.
Men det føles også forkert for de fleste unge ikke at kunne bestemme vigtige ting selv.
Unge har behov for – men også ret til – at kunne tage visse beslutninger for dem selv og være medbestemmende om uddannelse, job, kærester og måske andre ting. Dit behov for få mere medbestemmelse er ikke forkert.
Jeg håber meget, at mit svar her kunne give nogle ideer til, hvad du kan gøre. Du har allerede vist et stort mod ved at skrive herind, og fortælle om det som er svært. Det mod kan du bruge, hvis du vælger at tale med dine forældre, en anden voksen eller bisidder. Jeg tror på, at du kan!
Kærlig hilsen
BørneTelefonen