Regler

Hej, jeg er en dreng på 13 og og undre mig lidt over hvornår jeg skal være hjem i weekenderne.

Min mor siger jeg skal være hjemme kl 22:00, og syntes Self det er lidt for tidligt…

Tak på forhånd. 😉

Dreng, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 13 år,

Når man når din alder, begynder man at føle sig mere og mere selvstændig. Og som regel, får man løbende lov til flere og flere ting af sine forældre.

Dog kan man som ung føle, at ens forældres regler er lidt for strikse. I forhold til, hvordan man gerne ville have det skulle være. Sådan tror jeg, at de fleste unge har det.
Det kan også være svært, hvis ens venner for eksempel må være længere ude, end man selv må.

Jeg tror de fleste forældre, laver de regler for at passe på deres børn. De ønsker ikke at deres børn for eksempel render rundt på gaden om natten. Og samtidig skal de også vende sig til, at deres barn bliver større og mere selvstændig. Derfor bliver reglerne måske rykket, lidt ad gangen.

Giver det mon mening?

Når du er ude i weekenden, har du så venner der skal være hjemme senere end 22?

Hvis du har det, kunne du måske tale med dine forældre om det. Du kan måske fortælle dem, at du føler at du går glip af noget, når du skal være hjemme før de andre.
I kan måske også tale om I kan gøre noget sådan så du må komme lidt senere hjem.
Det kunne måske være at I kunne lave nogle aftaler om, at du fortæller dine forældre hvor l er. For eksempel hjemme hos en af de andre. Og at I måske kan aftale at du giver besked, hvis I går andre steder hen. Og måske når du er på vej hjem.

En aftale kan også være, at I er nogle stykker der følges hjem, så du ikke går alene. Måske det er med til at dine forældre føler sig trygge og kan være med på måske at rykke hjemkomsttidspunktet lidt?

Det kan måske godt lyde lidt som overvågning. Men måske det kunne give dine forældre en tryghed, så de ved at du ikke render rundt på gaden.

Hvis du ikke tror at dine forældre er til at ”forhandle” med. Så prøv at overhold tiden. Vær hjemme senest 22, som I har aftalt. (Hvilket du måske allerede gør),
Så kan det være at dine forældre om en måneds tid, skubber det til lidt senere, fordi de ser at du overholder de aftaler I laver. Og at de derfor kan stole på dig.

Mange hilsner fra
BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.