Forældre

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære du,

Hvor er det stærkt, at du har mod til at skrive ind, for jeg kan fornemme, at du føler dig alene med problemerne og tankerne. Hvor er det bare stort af dig, at du deler så svær en ting med os. Det synes jeg virkelig er sejt gået.

Du skriver, at dine plejeforældre bliver sure hvis du fortæller dem, at de skal gøre noget bedre. Hvor er jeg imponeret over, at du er konstruktiv overfor dine plejeforældre og fortæller dem, at de kan gøre tingene på en anderles måde. Det skal man nemlig have meget mod til!

Du tilføjer også, at dine plejeforældre tit bliver sure på dig og du føler ikke at de acceptere du er blevet en teenager.

Jeg kan forstille mig hvor hårdt det må værre at håndtere det, når man sidder tilbage med en følelse af, at ikke at blive hørt. Jeg kan godt forstå, at du somme tider kan få lyst til at stikke af, hvis det føles uoverskueligt. Men der er andre muligheder! Du har ret til hjælp.

Selvom du ikke ønsker at fortælle dem hvordan du har det, kan det måske være en god ide at italesætte dine følelser overfor dem. Du kan måske snakke med dem en aften og fortælle de ting som du ikke bryder dig om.

Nogen gange kan det være svært at sige noget ansigt-til-ansigt, og så kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan vise til dem.

Der er meget jeg ikke ved. For jeg ved kun det du fortæller mig i dit brev. Men måske skriver du også fordi, at du ikke føler det hjælper at tale med dem. Hvis det er sådan, kan det være fordi du måske har brug for støtte og hjælp fra andre voksne.

Har du mon stadig kontakt til din sagsbehandler fra kommunen? Måske du allerede ved det, men faktisk er det sådan, at du har ret til være i kontakt med din sagsbehandler minimum hver 6 måned.

Jeg kom til at tænke på om du kunne kontakte ham/hende og fortælle hvordan du har det. Det er nemlig vigtigt du har det godt hos den plejefamilie du bor sammen med. Du skal ikke føle, at du er nødt til at stikke af. Det skal ændres!

Bisidderen fra BørneTelefonen kan også hjælpe dig

En bisidder fra BørneTelefonen er en voksen, du kan tale med. Og personen kan gå med dig til møder i kommunen, når du skal fortælle om, hvordan du har det. En bisidder kan også hjælpe dig med at tage kontakt til din sagsbehandler, hvis du har brug for det.

Bisidderen hjælpe dig med at sige det, du vil sige. Og forstå det, der bliver sagt. Bisidderen her kommer nemlig til at støtte dig og kender alt til børns rettigheder.

Vores bisiddere har hjulpet rigtig mange børn og unge, der har haft det svært, med at få den hjælp de har brug for. Hvis du gerne vil høre mere om, hvordan en bisidder kan hjælpe dig, så kan du ringe til BørneTelefonen på 116111.

Hvis du føler dig klar til at få en bisidder, kan du ringe direkte til Bisidningen på tlf. 35555559 og taste 2 for Bisidning. Hvis du ønsker at være anonym kan du ringe på #31#35 55 55 59.

Du kan også læse mere her: Bisidder fra BørneTelefonen

Du kan også ringe til Børnetelefonen på 116111. Så kan vi sammen tænke videre over, hvad du kan gøre, og hvem du kan tage fat i. Du kan også chatte eller SMS’e.

Jeg håber, du kan bruge nogle af mine forslag til at få noget hjælp.

Selvom det hele kan føles enormt svært lige nu, skal du vide, at mange får det bedre, når de får hjælp.

Mange kærlige hilsner fra BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.