råd?

Kære brevkasse

min mor slår.

Jeg har været udsat hele mit liv for at blive slået af min mor når hun blev sur eller frustreret (min mor og far er skilt og jeg ser ikke min far). Jeg har oplevet at hun f.eks har smidt min seng på siden mens jeg græd i hjørnet, slebet min hen af gulvet og kastet ting efter mig.

Hun har mange gange truet med at sende mig hen til min far eller til kommunen, selvom hun siger hun ikke gider at gøre det bagefter. Det er vel også ok langtid siden hun nu har slået mig sidst og hun fortæller mig at hun har givet op på mig med det og lader kommunen hjælpe mig med det. (hun har lige slået min søster).

Jeg er dog også bange for hun kommer til at slå mig så hverdag fortæller jeg hende om hvordan hun har slået mig, hvilket hun bliver ked af det over, jeg føler dog ikke skyld eller medfølelse for hende når hun græder.

Jeg tænker også over hvis det er normalt der er “vold” i en familie?

Jeg gider ikke bo et andet sted, jeg er bange for at få det værre og jeg er også bange for hvis jeg kommer et dårligt sted hen.

Jeg har fået diagnosen gua tror jeg, oh min mor fortæller hvordan mange folk med gua ikke føler empati med folk.

Jeg tror mine følelser for andre er okay dog, men jeg er bange for hvis de forsvinder under disse omstændigheder.

Jeg er lige kommet mig over en depression men jeg føler ikke glæde og det samme med sorg. Jeg tør ikke sige noget til folk fordi jeg er bange for hvis de sender mig væk, jeg vil bare gerne have råd.

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære du,

tak for dit fine brev, hvor du beskriver hvordan det er at leve i din familie. Du stiller spørgsmålstegn ved, om det er normalt at der forekommer vold i familier. Svaret til dit spørgsmål er nej og at det ikke er i orden at din mor slår – uanset hvad du eller din søster har gjort. Når det er sagt, er der desværre børn og unge der ligesom dig oplever vold i hjemmet. Det er ulovligt og mange familier har behov for hjælp til at få det stoppet.

Du fortæller, det vist er diagnosen GUA du har fået og du har fået at vide at man så har svært ved at føle empati. Det virker nu til at du bekymrer dig for din søster og det fortæller mig at du er empatisk. At du ikke føler skyld, når din mor bliver ked af at du nævner volden, tænker jeg ikke har noget med diagnosen at gøre. Jeg tænker nærmere at du forsøger at få din mor til at tænke over hvad hun gør mod jer. Jeg kan godt forstå, at du ikke har lyst til at bo et andet sted. Men jeg læser mig til at du har behov for hjælp til at ændre situationen i jeres familie, således at det bliver rarere for jer alle sammen at være derhjemme.

Du skriver at du ikke tør fortælle nogen, hvad der foregår derhjemme, af frygt for du så skal bo et andet sted. Det kan jeg godt forstå. Men samtidig er det rigtig vigtigt at familien får hjælp, så du kan få en hverdag med sikre og tydelige rammer. Når man får stillet diagnosen GUA, har man bl.a brug et skældudfrit miljø, hvor man anerkendes og accepteres. For at skabe dette har din mor brug for hjælp. Denne hjælp kan hun få ved bl.a. at kontakte kommunen, som jeg også synes du skriver, hun er igang med? Det kan føles utrygt, hvad der lige kommer til at ske, men du kan blive klogere på dette, ved selv at komme på banen. Du har allerede taget et stort skridt og vist mod ved at skrive til os. Derfor vil jeg foreslå du overvejer at bruge dette mod til at tale med nogen, om hvordan det er at være dig i familien, så I alle kan få hjælp. Hvis du overhovedet skulle overveje at sige det til nogen, hvem ville det så være? Måske et familiemedlem, en lærer eller en helt tredje? For nogle børn og unge kan det være lettere at skrive det ned eller måske at vise dit brev og mit svar.

Hvad der kommer præcis til at ske, når kommunen er indover, kan jeg ikke sige med sikkerhed, men en ting er sikkert, de vil se hvilke muligheder der er for, at både du, din søster og mor kan få en hverdag, hvor der ikke er vold og hvor du bedre trives. For nogen børn, kan det faktisk være rart at få fx en aflastningsfamilie at komme i ind imellem, eller en støtte/kontaktperson, som kan hjælpe en i dagligdagen, når der opstår ting, der er svære, hvad tænker du om det jeg skriver?

Det kan også være at du er fast besluttet på ikke at sige det til nogen du kender lige nu. Hvis du har det på den måde, tænker jeg at du skal overveje om Børns Vilkårs bisidderordning kunne være noget for dig. En bisidder er en voksen, der kender lovgivningen og som kan hjælpe dig i dine samtaler med kommunen. Bisidderordningen er gratis og bisidderen støtter barnet eller den unge i at fortælle deres historie, så de kan få hjælp. Du kan læse mere om bisidderordningen på https://bornetelefonen.dk/bisidder.

Husk at du er velkommen til at ringe ind til børnetelefonen på 116 111 eller skrive enten på SMS'en eller chatten, her sidder rådgivere klar, der rigtig gerne vil lytte og hjælpe dig videre.

De bedste hilsner

Børnetelefonen

Få flere gode råd, hvis du oplever Vold i familien

Vold er altid ulovligt, så hvis du oplever vold i familien, er det rigtig vigtigt, at du får hjælp. Hvis din mor eller far slår eller taler nedladende til dig, så er det aldrig din skyld! Det er altid de voksnes ansvar, at du føler dig tryg.

Vold kan ske på forskellige måder. Nogle oplever, at deres forældre er voldelige overfor hinanden. Det kan også være, at volden går ud over dig eller dine søskende.

Vold i hjemmet kan både være fysisk og psykisk. Fysisk vold er, hvis man fx bliver sparket, slået, rusket eller nevet. Psykisk vold er, hvis man fx bliver ignoreret, ydmyget, truet eller talt nedladende til.

Her på siden kan du få nogle råd til, hvordan du kan få hjælp, hvis du oplever vold derhjemme. Du kan se en video om vold i familien, læse om rettigheder, få hjælp til at skrive et brev eller læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.

Vold Andre der hjælper

Anonym rådgivning i din kommune

Alle kommuner tilbyder åben, anonym rådgivning for børn og unge.
Læs mere

Bryd Tavsheden

Til dig, der er udsat for vold i familien eller i et kæresteforhold (13-24 år)
Læs mere

Ud af voldens skygge

Rådgivning og behandlingstilbud til voldsramte kvinder og børn (over 18 år)