Ptsd

Hej jeg er en pige på 11. Min far har en sygdom som hedder Ptsd. den 14 feb. Var min forældre op af skændes. Jeg har/havde det som om det er min skyld det hele. Fordi jeg ikke kunne fikse hans ipad gik han amok han endte med at smide den ud. Der kom min mor ind i billedet hun stoppede ham.(De er blevet gode venner igen, de siger også at det ikke er min fejl!Men kan ikke lad vær med at tænke på det.. ) kh pige på 11

Pige, 11 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 11 år

Tak for dit brev! Det glæder mig, at du har valgt at skrive ind til os, så du ikke skal sidde med din tristhed alene.

På dit brev lyder det som om, at du er en meget betænksom og eftertænksom pige – du vil ikke gøre nogen sure eller kede af det. Men ud fra dit brev, lyder det som om, din far har været sur over noget andet end den iPad. Og så er det gået ud over dig.

Måske betyder hans PTSD også noget for, at han hurtigere bliver vred – altså at han har en lidt kort lunte. Derfor håber jeg, at du vil prøve at tage det, som dine forældre siger, til dig. Det lyder bestemt ikke som om, at din fars vrede over den iPad havde noget mig dig at gøre. Det er ikke din pligt, at fikse iPads, og det tror jeg godt, din far ved. Han blev nok bare irriteret over, at den ikke virkede, og det gik ud over dig.

Det er selvfølgelig ikke i orden, og jeg kan godt forstå, at det har gjort dig ked af det. Måske er du også blevet forskrækket? Når nogen bliver vrede på os, har vi det med at vende det ind imod os selv. Vi tænker, at den vrede person nok har ret. Det er let at tro, at det er en selv, den er gal med.

Men sådan er det ikke altid. Vrede kan skyldes mange ting, og nogle gange ved den der er vred slet ikke, hvorfor vreden kommer frem. Det kan stikke meget dybt. Jeg håber du forstår, hvad jeg mener.

Jeg er meget glad for at høre, at dine forældre fortæller dig, at det ikke var din fejl. Det er ikke dig, der har gjort noget galt, men som du skriver, så er det svært ikke at tænke på det.

Måske du kunne tale med dine forældre om det igen og fortælle, at du faktisk stadig tænker på det. Det kan være, I kan tale om, hvad du og din far kan gøre, for at det ikke bliver så voldsomt igen.

Du har ret til at føle dig tryg og trives derhjemme. Derfor kan du tale med dine forældre om, hvad I kan gøre sammen, for at I alle får det bedre sammen – uden nogen der går amok.

Hvis du synes, at det er svært at tale om, kan du skrive et brev til dine forældre, eller din mor eller far, hvis du har lyst. Du kan finde en guide til brevet her.

Hvis du ikke har lyst til at tale med dine forældre om det, så kan du måske tale med en veninde om det. Jeg håber, du synes, at det kunne være en mulighed.

Hvis du har brug for at tale mere om det hele, er du meget velkommen til at ringe eller skrive til os igen på 116 111. Jeg håber, at mit svar kan hjælpe dig lidt videre.

Kærlig hilsen
Børnetelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.