Brev
Psykolog hjælp
Jeg er en pige på 16 år, snart 17 år,
jeg startede på gymnasie i august 2015, jeg troede alt var begyndt at lysne op igen, jeg fik mig en masse venner og jeg troede virkelig jeg var glad.
Det hele startede i slutningen af 8 klassen, jeg følte mig ikke god nok, mit selvværd var helt nede på bunden af havet, jeg gætter på det var pga. min forældre ikke rigtig var en del af mit liv som forældre normalt burde, de prioriterede arbejde højere end familien, og det har de vel gjort hele mit liv.
Tiden gik, og jeg blev vel depressiv, jeg begyndte at pjække fra skole, det startede med de første timer eller det sidste fag på dagen. Men så begyndte det at være hele dage, hele uger og lige pludselig blev det rundet af til en måned hvor jeg måske kun var der til en time om ugen.
Jeg begyndte at skubbe mig væk fra mine venner, de lagde godt mærke til at der var noget galt og de spurgte ind til det, men jeg sørgede for at manøvre mig væk fra spørgsmålene. Der var dage hvor jeg ikke kunne komme ud af sengen, jeg græd flere dage i træk.
Jeg var ikke social længere, jeg var hjemme låst væk på mit værelse og min bedste veninde prøvede at række ud efter mig men jeg skubbede hende flere gange væk. Men selvfølgelig lykkes det hende ikke. Hun blev ved min side.
Jeg begyndte at skade mig selv, fordi min mor ville fortælle mig i vrede at jeg ikke var noget værd, at nogle gange ville hun ønske hun ikke havde fået mig, hvis jeg nu for eksempel ikke kom hjem med de bedste karakter og hvis jeg havde gjort noget forkert.
Jeg har aldrig haft det bedste forhold til mine forældre, ja vi kan spise aftensmad og grine lidt sammen her og der, men det var ikke særlig tit. Vi snakker aldrig om følelser eller hvordan det går, det har vi aldrig gjort.
Jeg gjorde skade på mig selv for at fjerne smerten, for at have kontrol over den smerte jeg havde.
Mine tætteste veninder fandt ud af det, og de prøvede at få mig op igen. Der var perioder hvor jeg troede alt var godt igen, at jeg stod på min egne ben igen men jeg faldt endnu en gang og det blev ved, og skaderne blev ved.
Jeg ville ikke søge om hjælp fordi jeg var bange for at mine forældre ville finde ud af det, og hvis min mor fandt ud af det så ville hun alligevel ikke hjælpe mig, hun ville bare skyde skylden på at jeg ikke er stærk nok, at jeg en skændsel og jeg er ingenting.
Da jeg startede på gymnasie, troede jeg at jeg havde fået det godt igen indtil jeg begyndte at pjække igen, mit fravær er højt nok og hvis jeg pjækker mere så får jeg min første advarsel. Og jeg vil ikke leve den her del af mit liv, depressiv og antisocial, jeg vil være bedre.
Jeg har brug for hjælp, mine veninder har flere gange prøvet at få mig til at opsøge hjælp, men jeg har været bange, og det er jeg vel stadig.
Kan jeg opsøge psykolog uden mine forældre finder ud af det? Kan jeg snakke med min læge om det? Kan jeg blive diagnosis for at være depressiv uden min forældre skal vide det? Jeg er nemlig så træt af at føle mig sådan her, jeg har brug for nogen at snakke med…
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du
Det kan være grænseoverskridende at skulle opsøge hjælp, men det er vigtigt at få hjælp, når noget er svært og man ikke sådan lige selv kan komme ud af det igen. Det lyder til, at du kan have et noget anstrengt forhold til dine forældre og ikke føler dig hørt og støttet i det omfang du har brug for hjemme. Det er godt, at du skriver herind og hvor er det godt at høre, at du har nogle gode veninder ved din side. Mit svar vil handle om måder du kan få hjælp på og hvor du kan finde nogle at snakke med.
Først og fremmest har du mulighed for at få anonym rådgivning hos noget der hedder Headspace. Der er ingen ventetid, og man kan ringe, sende en mail, chatte eller lægge vejen forbi en af deres 7 afdelinger i landet. Headspace tilbyder blandt andet samtaleforløb, http://www.headspace.dk/for-unge . Derudover har børn og unge ret til at søge rådgivning og vejledning i deres kommune, hvor man kan være anonym. Man kan søge rådgivning i kommunens børnefamilieafdeling. Du kan gå ind på din kommunes hjemmeside for at finde ud af, hvor du kan henvende dig, eller du kan kontakte vores BørneTelefon på 116 111, hvor der sidder rådgivere klar til at hjælpe dig med at finde nummeret til din kommune og i det hele taget snakke lidt med dig. Du kan jo henvise til dette brev og så kan I snakke ud fra det?
Derudover kan det være, at det er en god hjælp for dig at tale med den lærer du er mest tryg ved på dit gymnasium eller en studievejleder. Studievejlederen og læreren vil kunne tale med dig om skolen, hvorfor du ikke har været til timer og hvordan du har det hjemme. En start kan være at beslutte dig for, hvem du vil tale med og hvordan du kan få det sagt. Måske kan det være rart for dig at have en veninde med som støtte.
I dit brev spørger du til at kunne gå til lægen. Når man er under 18 år har lægen ikke tavshedspligt overfor dine forældre, med mindre der er afgørende hensyn til barnets forhold til forældrene. En mulighed er, at du tager kontakt til din læge og fortæller om dine tanker om, hvorvidt dine forældre skal kende til hvordan du har det. Din læge kan så fortælle dig, hvad han eller hun vil sige til dine forældre og hvad I kan tale om bare jer to, som for eksempel muligheden for psykologhjælp.
Det lyder til, at du og din mor kan have nogle diskussioner, hvor der kan blive sagt ting som virkelig kan såre dig. Jeg kan godt forstå, at det kan føles grænseoverskridende, hvis dine forældre finder ud af de tanker du har, specielt når din mor har reageret som du beskriver i brevet. Nogle gange kan sådanne skænderier igangsætte nogle negative tanker, som slet ikke passer på en eller hører hjemme nogle steder. Du lyder som en pige, der gør hvad du kan for at gøre det godt. Måske ved dine forældre ikke, hvordan du faktisk har det og det kan være, at de vil reagerer anderledes på det her, hvis du taler med dem. Du kan overveje, om du på et tidspunkt vil sige det til dine forældre.
Der er flere der oplever at slås med selvværdet i den alder, du er i nu. Det er en periode, hvor man bliver mere bevidst om sig selv og hvordan man gerne vil være. Flere kan derfor have bestemte tanker om, hvordan de skal se ud, klare sig i skolen og være overfor andre. Flere kan derfor hurtigt føle, at de gør noget forkert. Det er vigtigt at huske på de ting man synes godt om og kan lide ved sig selv – det kan være, at du er god til en bestemt sport, kan tegne, er god til at lytte på andre eller andet. En mulighed er, at du skriver post-it med positive tanker, som du kan finde frem og minde dig selv om i hverdagen. For mange kan det også være en hjælp at bruge tid på det man specielt holder af. Det lyder til, at du har nogle gode veninder – måske kan det være en hjælp for dig at bruge en masse tid med dem?
Det lyder til, at du igennem de seneste år har haft perioder, hvor du har haft det godt og andre, hvor det er svært. Det er smadder godt, at dine veninder støtter dig og har sagt, at du skal søge hjælp. Med den rette hjælp kan det hele nemlig blive anderledes. Jeg håber, at det her brev kan være en hjælp for dig og det er smadder modigt af dig at skrive herind.
Få flere gode råd om Selvskade og cutting
Cutter du selv? Eller har du en ven, som har selvskadende adfærd? Hvis man påfører sig selv fysisk smerte, er det et tegn på, at man har det dårligt indeni. Derfor er det vigtigt at få hjælp.
Hvis du har cuttet, kan det være du har fået ar og tænker: Går mine ar væk? Hvad skal jeg sige, når folk spørg indtil mine ar? Det kan også være du gerne vil stoppe med at skade dig selv, men ikke ved hvordan. Måske du tænker: Hvordan skal jeg fortælle til mine forældre at jeg cutter? Hvordan får jeg hjælp?
Her på siden kan du finde alternativer til selvskade. Du kan også lave en handleplan, der hjælper dig, når du har det svært, du kan læse om forskellig svære følelser og hvad der kan hjælpe eller du kan læse andre børns breve.