psykisk terror hjemme

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 18 år

Hvor er det vigtigt, at du beder om hjælp, før det bliver endnu værre. Jeg kan forstå, at du og din papfar har det meget svært med hinanden. Det skal stoppe, og derfor skal I have hjælp.

Måske har du allerede prøvet det, men hvis ikke, så synes jeg, at du skal tage en snak med din mor. Enten alene eller sammen med din papfar. Du skal vælge et tidspunkt, hvor stemning er god, og så skal du fortælle, hvor ked af det, du er. Måske kan I sammen finde ud af, hvad I kan ændre på, så det måske kan blive bedre derhjemme. Det er et forsøg værd, hvis du har mod på det?

Hvis du har prøvet det uden held, skal du have hjælp af en anden voksen. Måske er der en lærer eller studievejleder på din skole, som kan hjælpe dig videre? Det kan også være, at du selv har en anden i tankerne? Det vigtigste er, at du fortæller personen, hvordan du har det, så du ikke skal gå alene med det.

En anden mulighed er, at du kontakter kommunen og siger, hvordan du har det derhjemme. I værste fald kan det nemlig ende med at påvirke dig så meget, at du fx ikke kan klare din skole. Det kan også være, det ender med vold, som du selv er bange for. Du skal vide, at selvom det er dyrt at bo alene, når man er på SU, så kan det godt lade sig gøre. Nogle unge kan fx få støtte fra kommunen, hvis det er nødvendigt. Men du kan også supplere din SU med et fritidsjob.

Hos Børns Vilkår har vi et tilbud om en bisidder. Du kan læse mere om tilbuddet her:

En bisidder er altså en voksen, der hjælper dig med at tale med kommunen. Måske kunne det være noget, du har mod på at prøve?

Du er også meget velkommen til at kontakte BørneTelefonen på 116111.

De varmeste hilsner
BørneTelefonen

Flytte hjemmefra Andre der hjælper

din kommune – din Indgang

Rådgivning og andre hjælptilbud for børn og unge.
Læs mere

Headspace

Har du brug for at mødes og tale med en voksen anonymt? (12-25 år)
Læs mere

Studenterrådgivningen

Psykologhjælp og andre tilbud til studerende på videregående uddannelse