Brev
Psykisk syg mor
Hej BørneTelefonen.
Har i et par år nu ikke været tilpas i mit liv. Jeg har det rigtig svært med en mor som er psykisk syg. Hun var for nogle år siden indlagt på en psykiatrisk afdeling/psykiatrisk hospital i lidt over en måned. Hun blev indlagt med en stor depression og personlighedsforstyrrelser.
Lige de sidste år her har jeg gået rundt og tænkt over om min mor er blevet rask? Min far og hele min fars familie kan godt se hun er syg, meget syg! Men hvis det er nogle fra min mors side kan de slet ikke se noget.
Jeg har gået hos mindst 2 forskellige psykologer og mindst snakket med 7 forskellige socialrådgiver inde for kommunen. Jeg må ærligt indrømme at jeg syntes de alle sammen er nogle røvhuller. De har haft min familiesaga i hænderne i ca 3 år nu og der er sket nul og niks.
Min far er også stik hamrende tosset på dem og han har opgivet fuldstændig hjælp fra dem. De er håbløse! Selv min lærer måtte blande sig fordi de syntes det simpelhent var for uacceptabelt, og at de er intet bedre talt end svigtende overfor mig. At jeg bliver sat i en stol og skal fortælle hele min historie forfra til alle de forskellige rådgivere.
Jeg har det sidste halve år givet op, og har valgt fuldstændigt ikke at gide og snakke med nogle af dem mere eller have noget med dem og deres arbejde at gøre længere.
Er så forvirret og rigtig ked af det. Det rigtig svært for mig at forklarer alle de ting, jeg gerne ville og især når jeg skal skrive det, for der er 1000 ting/tanker.
Jeg har oplevet nogle rigtig ubehagelige oplevelser med min mor. Kort sagt er jeg nogle gange blevet slået, fået en lussing og spyttet lige i ansigtet.
Min holdning hælder allermest selv til af min mor hun er syg, men når der så er endelig nogle der spørg mig om at jeg feks skal nævne hvad hun gør kan jeg ikke komme med noget.. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre, og lige nu når jeg sidder og skriver dette føler jeg mig virkelig tabt med ord.
Jeg kan ikke forklarer det bedre end det her og jeg håber at i/du ville ku forstå mig bare en smule, selvom det her er ingenting i forhold til min historie omkring det hele. Det er overhovedet ikke forklaret i dybden.
Håber på svar hurtigst muligt!! En godt råd eller en hjælpende hånd.. Eller bare en som lytter til en og måske forstår mig, hvem ved?
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16 år
Tak fordi du har skrevet til os. Når jeg læser dit brev, tænker jeg faktisk, at du er rigtig god til at forklare, hvordan du har det. Jeg kan læse, at der de sidste par år har været rigtig mange tunge og svære ting i dit liv. Og jeg kan godt forstå, at det fylder rigtig meget. Det er min tanke, at det må være rigtig udmattende at være så alene med de svære tanker og oplevelser – er det rigtigt forstået?
Du nævner mange personer, der har været inde over din sag – din far, din lærer, psykologer og socialrådgivere. Selvom der har været så mange personer inde over, fortæller du, at ikke føler dig hørt. Og du har ikke fået den hjælp, du har brug for og fortjener.
Hos Børns Vilkår har vi det, der hedder bisiddere. En bisidder kan gå med dig til møder i kommunen og hjælpe dig med at få dine meninger frem. Ud fra det du beskriver, tænker jeg, en bisidder kunne være en rigtig god mulighed for dig. Han eller hun kan nemlig sørge for, at du bliver lyttet til og får den hjælp, du har ret til.  Hvis du har lyst til at læse mere, kan du gøre det her i faktaboksen
Du skriver, at du ikke føler, at du får forklaret din historie i dybden. Jeg tænker derfor mit bedste råd til dig er at ringe til BørneTelefonen på 116111 og få fortalt din historie. Her ved jeg, der sidder rigtig søde og dygtige rådgivere klar til at lytte og hjælpe. Og alle børn burde blive lyttet til. Det er også gennem BørneTelefonen, at du kan komme i kontakt med en bisidder.
Jeg håber, at du føler dig hørt af mig, og at du vil kontakte os.
Alt det bedste fra BørneTelefonen
Få flere gode råd om Sygdom i familien
Har du en mor eller far, der er alvorligt syg? At leve med sygdom i familien, kan være rigtig hårdt og man kan få mange bekymringer for fremtiden. Det er rigtig vigtigt, at man ikke går alene med sin frygt, men at man får talt med nogen om den.
Sygdom i familien kan både være fysisk og psykisk. Lige meget hvad, kan det gøre hverdagen svær. Fx kan det være at din mor eller far, ikke kan de samme ting længere og måske sygdommen sætter tanker i gang hos dig som: Bliver min mor rask igen? Hvordan fortæller jeg mine venner om min fars sygdom? Hvem kan jeg tale med mine tanker om?
Her på siden kan du få gode råd, du kan læse andre børns breve og BørneTelefonens svar, få hjælp til at bygge et brev eller prøve følelses-guiden.
Guide
Svære følelser: hvad kan hjælpe?
Hør andre børns Historier
På ‘Når mor eller far bliver syg’ kan du høre om andre børns historier. Du kan også fortælle din egen historie eller høre mere om de følelser, man kan have, når en i familien er alvorligt syg.
Når mor eller far bliver syg, kan det være svært at være barn i en familie. Læs hvordan andre børn har klaret livet i en familie med sygdom.