Brev
Psykisk syg far?
Hej Brevkassen
Jeg er en pige på 15 år som er meget bekymret for min fars psykiske helbred.
Det sidste år har jeg gået at tænkt over hvordan jeg skulle udtrykke disse bekymringer, og er så til sidst endt her for at få noget vejledning.
De sidste par år – fra da jeg blev teenager til nu har jeg bemærket noget mærkeligt ved min fars opførsel.
Min far har en tendens til at, hviske/tale med sig selv i offentligheden? Det er ikke sådan nogle små kommentarer til sig selv – noget som alle andre gør. Det er et alvorligt problem hvor han zoner totalt ud og hvisker med sig selv.
Man kan ikke høre hvad det er han siger men man kan hører lyden og se hans mund bevæge sig. Han kan fortsætte i flere timer – i stuen når vi ser tv, alene i toget, i selskaber.
Han er tit fraværende, og er blevet meget stille i et selskab. Der er andre ting ved hans opførsel som bekymrer mig – men vil ikke gå i detaljer.
Jeg har altid været ekstremt flov over det.
Vi taler ikke om det herhjemme, og jeg kan simpelthen ikke finde modet til at tale om det med andre.
Det er så forfærdelig pinligt, og sørgeligt at se sin far falde fra hinanden?
Jeg har været ked af det – til det punkt hvor jeg har grædt (flere gange) og følt dissideret ubehag.
Når jeg skal ud i offentligheden med min far så bliver jeg nærmest angst og paranoid over at han måske taler med sig selv, så jeg forsøger hele tiden at tale med ham – så han ikke ender med at tale med sig selv.
Jeg mistænker lidt at han lider af en psykisk sygdom, har læst lidt om forskellige lidelser men har ikke fundet noget der passer på beskrivelsen.
Jeg føler mig fortabt, forvirret, bange, ked af det osv. Jeg håber jeg kan blive vejledt i hvordan jeg skal handle.
Vh. Bekymret pige
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige
Hvor er det stærkt af dig, at du har fattet modet til at skrive ind til BørneTelefonen. Du lyder som en sød og betænksom datter, der tænker på din fars velbefindende. Når du beskriver hans adfærd, kan jeg godt forstå, at du bekymrer og undrer dig over, hvad det mon handler om. Nogle gange kan man have nogle vaner, som man slet ikke selv lægger mærke til. Måske er det sådan for din far. Det kan også være, at det er udtryk for, at din far har behov for noget professionel støtte, og derfor er det rigtig godt, at du på hans vegne rækker hånden ud og beder om hjælp.
Er det mon nogle bekymringer, du har delt med din mor? Uanset om dine forældre lever sammen eller ej, har din mor måske også bemærket din fars adfærd. Jeg tænker, at det er meget vigtigt, at du ikke går alene med dine bekymringer, og derfor tror jeg, at du skal tænke det sådan, at du både hjælper dig selv og din far ved at tale åbent om hans adfærd.
Hvis det er helt umuligt at tale med enten din mor eller far, synes jeg, du skal overveje, om der er en anden voksen i dit liv, som du stoler på og som vil være lydhør over for dine bekymringer. Du er helt sikkert ikke den eneste, der har bemærket din fars opførsel, så måske er der en faster, en af dine forældres kammerater eller en anden, der kunne være god at tale med. Endelig kan du også overveje, om du vil tale med din læge. Din far har muligvis samme læge som dig, og selvom lægen ikke må fortælle dig en masse ting om din far, så vil han eller hun lytte til dine bekymringer, og dermed ligger denne viden om din far ikke kun på dine skuldre.
Jeg ved godt, at det er svært at få taget hul på sådan en snak. Jeg tænker, at du kan bruge dit brev og mit svar, hvis det er for vanskeligt at sige højt.
Endelig kan du også overveje at besøge Psykiatrifondens hjemmeside . Her kan du læse mere om forældre med psykiske sygdomme og se breve fra andre unge, der står i samme situation som dig.
Med venlig hilsen BørneTelefonen