Psykisk lidelse

Hej brevkasse

Jeg er en pige på 17 år og har brug for en del meget hjælp.

Jeg skriver her fordi jeg ikke ved hvad jeg skal gøre.

Hele mim familie går hver dag efter mig. På den måde jeg snakker og hvordan jeg er herhjemme. Der er ingen problem i det jeg siger til dem.

Min min lillesøster der handler om generelt. Hun får mig i problemer som ender med jeg bliver svinet til af mine forældre, både med at de ikke vil have mig mere, hvorfor jeg var blevet født først, og at hun er mere betænksom end mig.

De vil ikke hører på hvad jeg siger, om det så er rigtigt eller forkert. Det ender altid med jeg ikke snakker med hele huset i flere dage, nogen gang går der 1-2 uger. Men efter det starter det igen.

Jeg har ikke nogen og støt til herhjemme, da de alle støtter min søster. Og jeg er begyndt og blive rigtigt træt af det her og går næsten hver aften i seng mens jeg græder.

Jeg ønsker nogengang ikke og være her mere. Jeg vil væk fra dem. For de er også voldelig overfor mig, vis jeg siger tilbage når de sviner mig groft tilbage.

De vil ikke engang tag en snak med min søster, hvorfor hun gør som hun gør. De vil hellere gå efter mig.

Jeg tænker hverdag på at ringe ind til politiet og meld dem for jeg vil væk fra huset hurtigs muligt, men det tror jeg aldrig det vil hjælpe.

Håber i vil hjælpe mig med nogen svare.

Pige, 17 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 17
Tak for dit brev. Det er godt, at du beder om hjælp, for det lyder bestemt ikke rart, sådan som du har det hjemme.

Du fortæller, at dine forældre bliver voldelige, når du siger dem imod, og at du har tænkt på at ringe til politiet. Jeg tænker, at det nok vil være bedst for dig, hvis du få en voksen, som ikke er i din familie, til at hjælpe med at kontakte kommunen. Kommunen kan hjælpe på forskellige måder. Hvis de vurderer, at du ikke har godt af at bo hos din familie, kan de hjælpe dig med at finde et andet sted at være. De kan også hjælpe på den måde, at de snakker med din familie om, hvordan I kan være sammen på en bedre måde.

Hvis du ikke kender nogle voksne, som du har tillid til, og som kan hjælpe dig med at kontakte kommunen, kan du ringe til BørneTelefonen på 116 111. De kan hjælpe dig med at få kontakt med en bisidder, som er en sød voksen, der kan tage med dig til kommunen. Vi vil rigtig gerne hjælpe dig, så jeg håber, du vil overveje at ringe og snakke lidt mere med en rådgiver om, hvordan vi bedst finder den hjælp, du har brug for. For det har du ret til, og det fortjener du.
Kærlig hilsen BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.