Brev
Promblemer
Hej
Jeg har brug for hjælp fordi min mor og far snakker ikke sammen mere og når de gør kommer de bare op at skændes de råber og skriger ad hinanden og det er ikke rart at høre på. Min far kalder min mor idiot og hun kan ikke klarer det hun bryder nogen gange sammen. Det betyder så at hver gang jeg vil være sammen med nogen eller sove med nogen kan det aldrig være hos mig. Min mor siger altid nej når jeg spørger om det kan være hos os og min far svarer mig ikke og har ikke haft nogen med hjemme i 1 år pågrund af det. Mine veninder begynder at undrer sig over at det aldrig kan være hos mig og nogen spørger hvorfor og så ved jeg ikke hvad jeg skal sige.
Svar gerne hurtigt
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej pige 13 år
Tak for dit brev.
Det du beskriver lyder ikke som nogen rar situtation at være i, hverken for dine forældre eller dig.
Og jeg forstår godt du gerne vil have nogle med hjem og sove sammen med veninder som andre på din alder også gør.
Men lige nu lyder det som om dine forældre er i en ægteskabslige krise og dit hjem er meget konfliktfyldt.
Du er så sej at du har prøvet at spørge om du må have nogle sovende, desværre uden du har fået lov. men måske mor sagde nej fordi hun ikke kan være sikker på der er hyggeligt hjemme hos jer mens du har besøg.
Jeg tænker at det ikke er rart og sundt for dig at opleve dine forældre skændes og din mor græder.
Forældre skal give deres børn tryghed, vise dem hvordan konflikter kan løses på gode måder og give deres børn mulighed for at være sammen med jævnalderende. Bare for at nævne nogle ting som forældre forventes at give deres børn af muligheder i deres opvækst. Det har du selvfølgelig også krav på. Og børn skal ikke vokse op i hjem hvor de voksne råber, kalder hinanden for grimme ting og græder. Det ved dine forældre sikkert godt, men lige nu er de så meget i konflikt med hinanden at de “glemmer” dig.
Du kunne tage en snak med dem om hvordan det er at være dig hjemme hos jer lige nu. Og fortælle dem at det har du ikke godt af at opleve. Og fortælle dem at de skal stoppe deres råben. Og du gerne vil have veninder med hjem, og det kan du jo ikke, hvis dine forældre skændes.
Det de har gang i, kan betyde at de bliver skilt og skal flytte fra hinanden, har du tænkt den tanke? og bekymrer det dig? Det kan være du skal spørge dine forældre om det er det, der skal ske, så du ikke går alene med den tanke.
Hvis det er for svært for dig at tale med dine forældre om dette, kunne du måske få hjælp hos en ældre søskende hvis du har sådan en eller af et familiemedlem du taler godt med, ville det være en mulighed for dig?
Jeg kan også foreslå du taler med en af dine lærere om hvordan både du har det, men også hvordan du oplever det derhjemme. Læreren har pligt til at lytte og hjælpe dig. Du kan måske også nævne overfor læreren at det er svært, hvordan du skal tale med dine veninder om hvordan du har det og om situationen derhjemme, det håber jeg også læreren vil kunne hjælpe dig med at tackle, så du kan få det bedre.
Hvis nej, så kan et brev til mor og far også være en mulighed. Et brev hvor du skriver hvordan du har det, dine bekymringer og dine ønsker om at få veninder med hjem, måske et brev er en løsning for dig?
Du er meget velkommen til at skrive ind igen hvis dette svar skulle anledning til nye spørgsmål, eller du kan også ringe ind til BørneTelefonen på nr: 116111, så kan du få rådgivning med det samme.
Jeg håber du vil prøve en af de muligheder jeg givet dig så du kan få en snak med mor og far om hvordan det er at være dig, for det tænker jeg ikke er rart. Og sådan skal det ikke være for nogen børn.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen