problemet

hej jeg er en pige på 12 år
mine forældre er skilt derfor er der et hårdt liv, lige nu bor jeg en uge hos min mor og en uge hos min far, men jeg vil alder helst bo hos min mor, det er svært at sige for så er jeg bange for at min far bliver skuffet, for jeg har nemmelig skuffet ham før, det var på skiferie og min far blev fuld, jeg blev bange og løb væk og så ham først næste dag, jeg sov hos dem der arbejdede på hotellet, jeg begynder at græde af at skrive det her, det har taget mig lang tid at komme over og jeg er stadigvæk ikke kommet over det, jeg håber der er nogle folk som vil hjælpe mig 🙂

Pige, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Hej pige på 12

At se sin mor eller far være fulde kan være skræmmende. Mange børn fortæller, at fulde voksne ikke ligner sig selv. De kan opføre sig anderledes og på måder, man ikke regner med.

Jeg kan godt forstå, at ‘du stadig ikke er kommet dig over det’. Det har ikke været en rar oplevelse for dig. Du må have følt dig så utryg og alene på det hotel. Godt at du til sidst fandt nogle gode voksne på hotellet, du kunne sove hos til næste dag.

Virkede din far vred og skuffet, da han hentede dig hos personalet på hotellet næste dag? Jeg kan se, at du virker bange for, at du har skuffet ham. Hvis han var vred eller skuffet, kan det handle om andre ting. Mon han blev forskrækket over ikke at kunne finde dig i løbet af natten? Mon han blev forskrækket over ikke at have passet ordentligt på dig?

Din far skulle have holdt øje med dig. Og være tæt nok på dig til at vide, hvordan du havde det i løbet af aftenen. Jeg kan se på dit brev, at episoden har gjort dig utryg ved din far.

Du vil nu helst bo hos din mor, som du er mest tryg ved. Ved din mor, hvad der skete på hotellet? Det er bedst, at du fortæller hende det. Så kan hun bedre forstå dig og hjælpe dig. Tør du lade hende læse det, vi har skrevet til hinanden?

Måske bliver du bekymret for, om din mor og far vil få (mere?) svært ved at tale med hinanden? Så kan du måske bruge en anden voksen. Måske har du en god lærer eller en anden voksen i familien, du kan tale med? Den voksne, du får fat på, er velkommen til at tale videre med os på Forældre Telefonen (tlf. 35 55 55 57). Så kan vi tale om, hvordan du bedst får støtte nu.

Der er tre ting som er gode at vide for dig og for den person, som måske hjælper dig:

  • Det står i loven, at du har ret til at være tryg i dit eget hjem. Og at alle skal prøve at samarbejde, så du kommer til at bo der, hvor du trives bedst. Lige nu virker det som om, at det er bedst for dig at bo hos din mor.
  • Du har ret til at blive hørt. Når de voksne hører på dig, kan de finde den bedste løsning for dig. Brug derfor din ret til at blive hørt på et møde (din ‘initiativret’). Læs mere her om din Initiativret
  • Din far behøver ikke at føle sig svigtet af dig. Jeg tror, at din far vil tænke på, hvad der er bedst for dig. Måske har han brug for nogen, der kan tale med ham om, hvordan han kan være med til at give dig den tryggeste opvækst. Han virker som far, som du helst ikke vil skuffe, og som betyder meget for dig.

Måske har du lyst til at tale lidt mere med os? Du kan ringe på tlf. 116 111. Vi vil forsøge at hjælpe dig, så godt vi kan.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.