Problemer over alt

Min familie og jeg, skal nu igennem en gældsanering.

det gør jo så at hele familien går og har det virkelig dårligt.

Når man skal ned i skolen, er der nogen dage hvor jeg er bedste venner med alle, og andre dage hvor man sidder alene hele tiden.

Jeg kan ikke koncentrere mig til at lave mine lektier, fordi jeg ikke kan finde en ro til det nogen steder.

Jeg tør ikke snakke med nogen om det, så jeg ved ik hvad jeg skal gøre.

håber i gerne vil hjælpe mig.

Dreng, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 14 år

Tak for dit brev. Det er aldrig nemt, når familien skal igennem en gældssanering. Der er hårdt med hensyn til penge, og der kan være mange ting og fornøjelser, man må undvære i en periode.

Jeg kan forestille mig, at du bruger meget af din tid på at spekulere over, hvordan det skal gå? Og det er måske derfor, det er svært for dig i skolen? Nogle dage fylder tankerne mere, og de dage har du naturligvis ikke det store overskud til at være social med de andre.

Har du fået at vide, hvad det vil sige, at din familie skal igennem en gældssanering? Nogle gange kan voksne nemlig godt glemme at forklare deres børn, hvad der skal ske. Kort sagt betyder en gældssanering, at dine forældre kan søge om, at hele eller noget af deres gæld fjernes. Der kan så være nogle betingelser, der gør, at familien i en periode ikke har mange penge.

Du skriver, at du ikke tør snakke med nogen om det. Måske er det fordi, at du skammer dig over, at dine forældre har det svært økonomisk? Der er desværre mange, der skammer sig over deres families gæld, men det er der ingen grund til. Der er intet forkert i at skylde penge væk. Og det kan sagtens være, at dine forældre ikke har kunnet forhindre gælden. Og det, at dine forældre kan få gældssanering, er et tegn på, at de rigtig gerne vil betale deres gæld.

Jeg tror, at du vil få det bedre, hvis du får snakket med nogen omkring dig om alt det her. Så behøver du ikke skjule det mere. Det ville være en rigtig god idé, hvis du kunne finde en af dine lærere, du kunne fortælle det til. På den måde kan skolen nemmere forstå, hvorfor det i øjeblikket er rigtig svært for dig at få lavet lektier. Og så kan de nemmere støtte og hjælpe dig i hverdagen.

Jeg vil derfor foreslå, at du siger til din lærer, at du lige har brug for at få en snak på et tidspunkt, hvor han eller hun har god tid. Du kan også vise ham eller hende dit brev hertil og mit svar. På den måde behøver du ikke forklare så meget, for det har du allerede gjort så fint i brevet hertil.

Jeg tænker også, at du skal tage en snak med dine forældre om, de bekymringer du har. De vil kunne fortælle dig, hvad der sker med gældssaneringen og også kunne hjælpe dig med at tage en snak med skolen.

Jeg håber, du har fået mere mod på at få talt med nogen. Jeg er nemlig sikker på, at det kan være en lettelse for dig ikke at gå alene med bekymringerne.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.