Brev
Problemer med mor.
Jeg fungere virkelig dårligt med min mor og det har varet et par år nu, dog ikke så slemt førhen som nu. Mine forældre er skilt og har været det siden jeg var to år gammel, hvilket vil sige så godt som altid for mig.
Jeg husker intet fra deres tid sammen og de har i forevejen virkelig svært ved at kommunikere. Hver gang de snakker i telefon sammen, ender det altid med at den ene smækker røret på og den anden står og råber frustreret i det tomme telefonrør- det gør mig virkelig ked af, at se på.
Jeg har en lillebror som er cirka to år yngre end mig, men han ser dog ikke ud til at have de samme problemer med vores mor som jeg har. Min mor ser mig ikke og når hun endelig gør, er det kun som noget negativt. Hun har fortalt mig at hver gang jeg siger en god ting til hende, siger jeg tyve dårlige efterfølgende og at hun ikke kan holde det ud. Hver gang jeg snakker med hende om noget, det kan være om en bog jeg har læst for nyligt eller en hændelse, så ender det altid med at hun får det drejet ind på et andet emne og når jeg så prøver at komme tilbage på, hvad jeg var ved at fortælle, siger hun at jeg snakker for meget og aldrig lader hende tale ud.
Hvis vi kommer op og skændtes, så ender det typisk med smækken med døre. I starten prøvede jeg bagefter at snakke sammen med hende om skænderiet, men det ender altid med et nyt skænderi fordi hun mener at mine synsvinkler er barnlige. Og når jeg så, efter et skænderi, siger at vi ikke skal bringe emnet på banen igen foreløbigt, da jeg ikke vil skændtes mere, blivder hun virkelig vred og siger at jeg prøver at undgå problemet. Men det eneste jeg vil undgå er at ødelægge vores forhold yderligere.
Jeg var også, for godt to måneder siden, på skøjtebanen med min mor og lillebror, da skøjtebanen ikke var særlig langt fra hvor vi boede. Her mødte jeg en af mine nære veninder fra min parrallelklasse, som holdt en fødselsdagsfest med sleep-over, som jeg havde glemt alt om da jeg ikke havde fået en rigtig invitation, men bare havde fået at vide at hun måske holdt en fest. Hun insisterede på at jeg skulle komme med hende og de andre op, noget jeg virkelig gerne ville og jeg gik hen for at spørge min mor om dette. Hun skulle dog først lige leje skøjter til min lillebror. Ti minutter senere spurgte jeg igen og så skulle hun lige give min lillebror skøjterne på. Jeg begyndte at blive irriteret, da hun jo faktisk bare skulle have at vide tiden og om jeg måtte, da min veninde bor lige ovre på den anden side af skøjtebanen, fem minutter fra vores hjem.
Godt tyve minutter eller et kvarter efter dette, spurgte jeg igen og så skulle hun lige lære min lillebror at skøjte først. Jeg blev virkelig vred på hende, da hun blev ved med at trække det ud og at mine veninder ventede på et svar fra min side. Vi kom op at skændtes da jeg sagde at det var som om at min lillebror var langt vigtigere end mig, da hun bare skulle svare og vi endte med at stå og råbe af hinanden. Jeg kunne mærke hvor vred, ked af det og frustreret jeg var og jeg bad om at få nøglerne så jeg kunne tage hjem, da jeg virkelig ikke gad dette her mere. Hun nægtede og sagde at jeg som straf bare kunne sidde på bænken og se på og at jeg aldeles ikke måtte tage med veninderne hjem. Jeg blev virkelig ked af det og endte med at tage bussen hjem til min far, selvom min mor sagde nej. Jeg har ikke talt rigtigt med min mor siden og jeg vil gerne indrømme at jeg heller ikke har lyst til det.
Jeg har for nyligt bedt min far, som er virkelig forstående over min situation, om at hente nogle småting hjemme hos min mor; Bøger og andet nips. Jeg vil ikke se min mor i øjnene igen. Jeg føler virkelig at jeg igennem de sidste tre-fire år har prøvet på at holde min mors og jegs frohold kørende, men at hun intet gør. Hvad skal jeg gøre, jeg vil ikke miste kontakten med min mor, men jeg ønsker samtidig ikke at kæmpe imod mere. Hvis hun ønsker at være barnet her og ikke vil gøre noget for forholdet, så må hun være selv om dette. Vær sød at hjælpe mig.
Anonym.
p.s. jeg fandt forleden et papir ang. en møde mine forældre har været til om forældremyndigheden om mig. Jeg kendte godt til mødet, men jeg tror ikke at min far (Jeg bor ‘permanent’ hjemme hos ham og fandt det også her) ved at jeg har det. Der stod at min mor kom næsten en time forsent. Betyder det at hun føler at jeg er ligegyldig? Der stod også at hun havde givet min far ret i alt og at jeg bare kunne bo permanent hjemme hos hende, Der stod ikke noget om deleforeslag fra hendes side.
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du,Tak for dit lange brev til BørneBrevkassen. Hvor er det bare ærgerligt, at du og din mor er gået sådan skævt af hinanden. Det kan jeg godt forstå fylder dine tanker og går dig på. Det lyder som om, der er sket en masse misforståelser, afbrudte samtaler og manglende respekt...Øv, det er frustrerende, når man forsøger at forklare, hvad man mener og den anden person ikke lytter eller misforstår det. Så ender man tit med at føle sig anklaget for noget, man ikke er. Mon det er sådan du har det?Det kan være rigtig svært at få en anden person til at lytte, hvis personen ikke mener, det er nødvendigt. Når jeg læser dit brev, ser jeg en pige, som prøver på mange forskellige måder at skabe et godt forhold til sin mor, men som ofte er blevet misforstået i stedet. Sådan som du har beskrevet hendes reaktioner, så synes jeg, det lyder til, at hun af den ene eller anden grund mangler overskud til at være ordentligt til stede for dig..? Jeg har lyst til at sige til dig, at jeg ikke synes, dine reaktioner lyder spor barnlige... Det lyder til, at du har nogle gode evner til at kommunikere på en sund måde, når du dels prøver at tale om skænderiet bagefter og samtidig godt kan mærke, hvornår der ikke er mulighed for at tale om et emne mere uden at I bliver uvenner. Det, tænker jeg, viser, at du er en pige på 13 år, som er i stand til at tænke over og mærke efter, hvornår en samtale kan blive positiv og hvornår det er bedst at lade emnet ligge. Det er der faktisk mange voksne, som har svært ved..Hvis jeg har forstået det rigtigt, så lyder det ikke på din beskrivelse som om, din mor har været så god til at fortælle dig, hvad der er dejligt ved dig og hvad du er god til..?  Og nu er det så kommet dertil, hvor du faktisk slet ikke har lyst til at se hende i øjnene, og som jeg forstår det, er du også begyndt at spekulere på, om hun mon er ligeglad med dig. Jeg kan ikke fortælle dig, hvorfor din mor kommunikerer på den måde hun gør, men jeg er enig med dig i, at det ikke er i orden og faktisk tænker jeg at hun måske har brug for noget hjælp (fra nogle voksne) til at finde ud af, hvordan hun kan komme dig i møde igen... Jeg kan godt forstå, at du blev både vred og ked af det den dag på skøjtebanen. Det ville have været rigtig rart for dig, hvis hun havde lyttet til dig og givet dig et svar med det samme. Og selvfølgelig helt skønt hvis du havde kunne komme med til den fest, du rigtig gerne ville! Det er selvfølgelig din mors ret at bestemme, om du kunne få lov at deltage eller ej, men jeg synes ikke, det er i orden, at hun reagerede ved at lade dig sidde på bænken som en straf. Og nu har I ikke talt sammen et par måneder.. Gad vide hvordan din mor oplever det? Gad vide om hun måske har en fornemmelse af, at hun har opført sig dårligt, men bare har svært ved at indrømme det? Du skriver ikke om din mor har taget noget initiativ til at I kunne mødes i de to måneder.. Selvom I måske er to om at blive uvenner, tænker jeg, at det er din mors ansvar, at tage sørge for, at I kommer videre fra sidste skænderi.  I forhold til det brev du fandt hjemme hos din far, som handlede om forældremyndigheden. Så kan det selvfølgelig være svært ikke at læse åbne breve som ligger fremme, men når man læser andres post, kan man også nogle gange få noget af vide, man ikke skulle have vidst eller ikke forstår, fordi man ikke kender sammenhængen.Du spørger om din mors forsinkelse kan skyldes, at hun føler, du er ligegyldig. Jeg kan jo ikke vide det, da jeg ikke kender din mor, men det behøver slet ikke have noget med det at gøre! – Måske var trafikken helt skør, eller hun havde svært ved at komme fra arbejdet? Der kan være mange forklaringer på det, men til de møder, skal de skrive sådan nogle ting ned.Jeg tror, at det måske vil hjælpe dig at fortælle din far, at du har set breve, hvis du bagefter kan f en god snak med ham. Fx kunne du sige, at du har behov for, at han forklarer dig, hvad det betyder. Det er jo dit liv det handler om, så forhåbentlig har han lyst til at tale med dig om det. Tror du, at du kunne det? - Hvis du starter med at være ærlig omkring, at du har læst brevet? Jeg tænker, at det er en svær situation, du står i i forhold til din mor – på den ene side har du nok behov for at sige fra overfor hende, og på den anden side, har du sikkert brug for at vide, at hun ikke er ligeglad med dig. Jeg gætter på, at du heller ikke har lyst til at miste kontakten til hende..?Nogle gange kan det være en stor hjælp at have en tredje person med til at to mennesker, som er gået skævt af hinanden kan få talt sammen igen. Er der mon en anden voksen i jeres familie, som kan lytte til jer og kun støtte jer i at talesammen. E.v.t. din mormor eller en anden fra din mors side af familien, som du tror vil være god at have med..? Han eller hun skal ikke begynde at tale om ret eller uret, kun lytte og støtte dig i samtalen, så din mor forhåbentlig forstå, at det går dig meget på, at jeres forhold til hinanden har udviklet sig sådan her..  Måske kunne det være en mulighed at se din mor nogle timer af gangen uden at skulle for eksempel overnatte der? Og måske også hvor det kun er din mor og dig, uden din lillebror, så I måske kan få nogle oplevelser af at hygge jer sammen?Vi kan nogle gange blive fristet til at tænke, at det nok bliver anderledes med tiden.. Og nogle gange hjælper tiden også med at temperamenterne falder lidt til ro, så vi kan tale mere fornuftigt sammen efteret skænderi. Men nogle gange kan det også forværre det, hvis der går så lang tid, at vi har svært ved at mødes igen, fordi vi har gjort hinanden så kede af det… Jeg tror, at det er vigtigt, at du er tro mod dig selv. Hvis du har behov for at passe på dig selv og holde en pause fra din mor, så er det måske det bedste for dig. Hvis du omvendt har lyst til at tale med hende og blive gode venner igen, så kunne det måske være en mulighed at mødes, et andet sted end hjemme hos hende, og enten gå en tur eller mødes og drikke en sodavand?Desværre findes der ikke nogen færdig opskrift på,hvad man skal gøre i sådan en situation.. Men hvis du har brug for at vende dine tanker om din situation, tænker jeg, at det måske kunne være rart for dig at ringe til BørneTelefonen på 116 111 og tale om det med en rådgiver.Jeg håber, at du finder en løsning som passer dig!De bedste hilsner fra BørneBrevkassen
Hvordan har du det i din familie?
hvordan har du det med din familie?
Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?
Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.