Problemer med mor

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære A

Nøj, hvor er det bare modigt af dig at skrive herind. Det er slet ikke i orden den måde din mor behandler dig på og hun må ikke skubbe til dig eller tage dig så hårdt i armen, at du får røde mærker af det. Jeg tænker, at det må være hårdt for dig at være i den her situation, fordi du skriver, at flere tror på din mor og ikke dig. Derfor er det også bare så sejt af dig at skrive herind – det viser, at du har en masse mod og mærker efter, hvordan du oplever situationen. Det er godt at kunne skelne mellem, hvordan man selv oplever en situation og hvordan andre gør, og så samtidig tro på ens egen oplevelse. Vi på BørneTelefonen vil gerne hjælpe dig.

Det her brev vil handle om, hvordan du kan få hjælp til, at det bliver anderledes. Jeg tænker, at når du er i sådan en situation, så er det vigtigt at tale med nogle voksne om det, som kan hjælpe dig og din familie.

En mulighed er, at du taler med den lærer som du er allermest tryg ved på skolen. Du kan fortælle om jeres skænderier og at din mor skubber dig ind i væggen og at du får røde mærker efter, at hun tager fat i dig. Hvordan vil det være for dig og hvem ville være bedst for dig at tale med? Ofte er det vigtigt at have god tid til at tale sammen. En mulighed er derfor, at du siger, at der er noget vigtigt du vil tale med din lærer om og så kan I aftale, hvornår I kan tale sammen. Hvis det er for svært at sige højt, kan du også vise din lærer det her brev. Vil det mon være bedre?

Du skriver, at du nogle gange også råber som en måde at blive hørt på. Det er godt at være bevidst, hvad man egentlig selv gør i de situationer, som er ubehagelige. Det lyder til, at det er svært at være dig derhjemme – også når du føler, at din mor kan få vendt andre mod dig. Der er forskellige former for vold. Det er for eksempel vold, når man bliver skubbet. Nogle gange kan man selv tænke, om man måske selv har været skyld i noget af det der er sket. Lige meget hvad, så må din mor ikke skubbe dig og tage så hårdt i din arm, at du får røde mærker – det er derfor ikke ens egen skyld som barn, at ens forældre gør sådanne ting. Hvad tænker du mon om det? Du kan læse mere om det på vores hjemmeside. Der står for eksempel, hvordan man kan få hjælp og hvordan det er at vokse op i en familie med vold. Du kan trykke på det her link for at komme ind på siden:

http://www.bornetelefonen.dk/Temaer/Vold.aspx

Du skriver, at du har været til psykolog to gange, men at du ikke kan lide det – gad vide, om du der har fortalt til psykologen, hvad din mor gør ved dig og hvordan du oplever det hele? Psykologer skal nemlig kunne hjælpe dig med sådanne situationer. Så det kunne også være en måde, hvor du kan få hjælp på. Vil det overhovedet give mening for dig? Gad vide, hvad det er for en slags vejleder din mor vil have dig til? Spørgsmålet er, om en snak med en vejleder kan gøre, at du kan få talt med en om, hvordan det er derhjemme, så vejlederen vil kunne hjælpe dig og din familie?

Måske din mor godt kan fornemme, I behøver hjælp udefra, så I igen kan få det godt derhjemme og måske netop derfor, har din mor taget fat i en psykolog/vejleder, for at du kan få mulighed for at tale med en voksen, som ikke er i din familie og fortælle om dine tanker og følelser? Håber du vil åbne op og fortælle dem, hvordan du går og har det, så de kan få mulighed for at lytte og hjælpe/støtte dig?

Wow, hvor er du bare viljestærk ved at håndtere det hele på den måde som du gør nu. Det lyder til, at det er en vigtig værdi for dig, at du føler dig forstået af din familie og at der ikke er nogen, der føler sig anderledes behandlet – det er gode værdier at have. Det er godt, at du skriver herind, for jeg tænker, at du skal have hjælp til, at situationen kan blive anderledes. Det er nemlig ikke noget, du selv skal gå med. Nogle gange kan det være rart at tale om det flere gange. Du er meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen for at tale videre om det eller hvis du har nogle spørgsmål. Nummeret er 116 111 og du er helt anonym.

Mange hilsner og knus fra BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.