Brev
Problemer med min mor
hejsa:)
Jeg er en pige på 14 år, der har problemer her hjemme. Jeg bor i en typisk kernefamilie. Mine forældre er sammen, og det har 2 børn, min lillebror og jeg, og vi mangler bestemt ikke noget.
Mit problem det er, at jeg føler, at jeg ikke kan snakke med min mor. Hun snakker meget nedladende til mig, men hvis jeg er lidt flabet overforhende, kan hun kalde mig alt fra møgtøs til luder.
Jeg har det i forevejen lidt svært med pigegruppen i klassen, og hvis jeg kommer op og skændes med min mor, pointerer hun altid, at hun godt forstår de ikke gider mig.
Jeg føler det er enormt sårende, at hun snakker sådan til mig.
Jeg føler bare heller ikke, jeg kan snakke med hende om det, for hun lægger alt skyld over på mig.
Men jeg er en typisk teenage pige, så jeg kan da godt nogen gange komme med nogle lidt kække bemærkninger, men hun er bare nedladende og ond.
jeg håber at i kan hjælpe mig.
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej 14 årig pige.
Jeg kan godt forstå at du ikke synes det er rart at din mor taler sådan til dig.
Har du prøvet at snakke med din mor, helt stille og roligt, om det? Uden at du eller din mor hidser sig op. Måske kan det hjælpe jer til at finde ud af hvornår kommunikationen går galt.
Hvad siger din far til at din mor taler sådan til dig? Måske kan du snakke med din far om det og så kan han måske tale med din mor. Det kan også være at der er en anden fra din familie eller nogle af jeres families venner du kan tale med og som så kan tage en snak med din mor.
En mulighed kan også være at du skriver til din mor hvordan du har det med den måde hun taler til dig på, at det føles sårende. Hvis du skriver det til hende, kan hun måske nå at tænke lidt over det du har skrevet inden I sætter jer sammen og får en snak? Hvad tænker du om dette forslag?
Måske kan du gå til en af dine lærere og få en snak, både om hvordan du har det i pigegruppen, men også om hvordan det er derhjemme. Læreren har pligt til at hjælpe, så du trives i klassen, men har også mulighed for at tage en snak med dine forældre, og hjælpe dig med at få dem fortalt hvordan du går og har det?
Flot du rækker ud efter hjælp ved at skrive til os, du skal ikke gå alene med følelsen af sårbarhed. Håber du vil række ud efter yderligere hjælp, så du kan få et bedre forhold til din mor. Husk du er også altid velkommen til at kontakte BørneTelefonen enten via telefon, chat eller sms. Her sidder rådgivere, som gerne vil tale videre med dig og hjælpe dig på vej.
Kærlig Hilsen Børnetelefonen.