Problemer med min far.

Hej børnetelefon.
Jeg har et problem med min far. Han ville gerne have at jeg er helt perfekt så jeg må på ingen måde være sur på ham.

Han ville gerne have at jeg fortæller ham alt hvad jeg laver men jeg er ikke tryk ved at sige noget til ham fordi han altid bliver sur og når min mor prøver at hjælpe lytter

Han er også meget ude at rejse og jeg begynder at glæde mig til han er væk.

Hvad skal jeg gøre?

Pige, 10 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 10 år

Der er ingen, der kan være perfekt hele tiden – hverken du eller din far. Men det lyder til, at din far måske har glemt det. Derfor håber jeg, at mit svar måske kan hjælpe dig, så du og din far kan få det bedre sammen.

Du skriver, at din mor prøver at hjælpe. Mon han lytter til hende? Hvis ikke, så kan det være, at din mor skal tage en snak med ham, når du ikke er der. Det er vigtigt, at din far ved, at du har svært ved at tale med ham, fordi du er bange for, at han bliver sur. Måske du kan få din mor til at sige det?

At være sur indimellem er helt normalt, men hvis man altid er i dårligt humør, kan det være hårdt for andre at være sammen med en. Det skal din far forstå. Ellers ender det med, at I ikke taler med hinanden, og det er jo rigtig ærgerligt. Så derfor er det så godt, at du gerne vil gøre noget.

En anden ting, som du måske kan prøve, er at skrive et brev til ham. I brevet kan du måske skrive, at du savner ham og håber, I igen kan tale pænt med hinanden. Mon ikke sådan et brev vil få din far til at tænke sig ekstra om? Det er i hvert fald et forsøg værd, hvis du har mod på det?

Jeg håber, du kan bruge mine ideer. Hvis du har brug for det, kan du altid ringe til BørneTelefonen på 116111.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.