Brev
Problemer med forældrene
Kære brevkasse
Jeg hedder K, og går 9’ene klasse.
Mit liv var vildt nemt indtil for… 4 måneder siden. Hvad der skete ved jeg ikke men det hele gik ned af bakke.
Jeg begyndte at træffe dårlige valg. Jeg pjækkede fra skole, og røg mig endda skæv én dag. Jeg har aldrig røget før, men er nu pludselig begyndt at ryge til fester. Jeg drak også.
Mine forældre ved intet om røgen, men alkoholen ved de godt. Hvilken bar givet nogle seriøse problemer.
Jeg har en god og sund venneomkreds, men jeg går også i ungdomsskolen musical. Det er med dem jeg bl.a. Har røget og drukket. Men jeg elsker at gå med dem.
Men forældrene! Det er faktisk ikke dem der problemet, det er MIG.
JEg kan ikke holde de aftaler jeg laver med dem. Hvis jeg siger at jeg er hjemme kl. 8, skriver jeg at hvad end jeg er til bliver forsinket og går et andet sted hen. Dumt, dumt, dumt, og jeg havde en seriøs snak med mine forældre for 14 dage siden, hvor jeg siden seriøst har prøvet at rette op på alt sammen.
Og jeg troede det gik godt. Indtil jeg her igår kom hjem til mine forældre og de havde fundet ud af at jeg havde kysset med en 22 årig, dumt dumt dumt. Min far havde uåbenbart ringet til ham og sagt at han overvejede at politianmelde ham. Og de sagde at nu havde jeg bevidst at de ikke kan stole på mig.
Jeg ved ikke hvorfor jeg havde tænkt at det ville være prolemfrit at være “venner” med ham. Han går også på dette musicalhold. Ham har jeg dog snakket med, men jeg føler uanset hvor meget jeg prøver at bevise overfor mine forældre at jeg godt kan være den pige som jeg engang var, så gør jeg noget som gør at det hele falder sammen.
jeg mangler nogle sejr. Jeg føler mig indespærret mit eget hus. Jeg er altid alene når jeg er hjemme, og når jeg ikke er er det endnu en snak med hvor skuffede mine forældre er over mig.
Jeg vil gerne ændre mig! Men uanset hvad jeg prøver for tiden fucker jeg det op.
Tiden læger alle sår, men hvor længe skal jeg vente. Det føltes som evigheder siden at jeg har været rigtig glad … Når jeg ikke er blandt musical.
Det er ikek så meget fordi de er dårlig indflydelse, for jeg kunne jo bare sige nej! Men det gør jeg ikke. Jeg har ltid svært med at sige nej, men ikek fordi jeg føler mig presset, mere fordi jeg gerne vil gå forrest, jeg vil ikke mangle noget, og jeg er impulsiv.
Men begge mine forældre er akamikere og mine storebror går på akademiet for talentfulde unge. Intet pres vel? jeg ved ikke….
Jeg er konstant nede og mangler noget eller nogle… Jeg har stadig mine venner, men lige så snart skolen er slut er jeg alene…
Jeg har ikke energi til at passe mine heste hvilket jo altid er grund til kritik hos forældrene.
Jeg savner en sejr. Jeg savner at gøre noget rigtigt.Jeg træt af at altid være den som skal tabe… Den af mine venenr som føler sige n smule udenfor.
Hvordan kan jeg bevise overfor mine forældre at jeg godt kan tage ansvar og de godt kan stole på mig, og skal jeg overhoved bevise det for kan de overhovede stole på mig?
Et stille og sikkert overhørt råb om hjælp.
K
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære K på 14 år.
Tak for dit brev til BørneBrevkassen, det er super flot af dig, at du har skrevet herind. Når jeg læser dit brev, tænker jeg allerede, du har taget et stort skridt ved at bede om hjælp herinde, godt gået.
Det må være rigtigt svært for dig, når du på den ene side oplever et fedt sammenhold sammen med de andre fra musical-gruppen, og så på den anden side føler, du ikke gør det rigtige overfor dine forældre. Med den alder du har nu, sker der rigtigt mange ændringer med dig. Ting du måske før havde styr på, kan måske lige pludselig opleves som vanskelige.
Måske oplever du at føle dig meget voksen på nogle tidspunkter, for så på andre tidspunkter at have rigtigt meget brug for dine forældres støtte og hjælp..? Måske kan dine forældre også mærke, at du ændrer dig... Har I talt om sådan noget…?
Kan det være en ide for dig at tale med dine forældre om, hvad du oplever som rigtigt udfordrende ting..? Hvordan mon de vil reagere, hvis du bekriver for dem eksempelvis den sejr, det må være, at turde stå på en scene og være en del af musical fællesskabet..? Måske kan du vise dem dit brev til BørneBrevkassen, sammen med mit svar? Hvis ikke de skal læse det hele, kan du så skrive et andet brev? Du fortæller rigtig flot, at du gerne vil gøre det rigtige. Mon de vil hjælpe dig?
Det kan være, de er usikre på, hvordan de bedst støtter dig. Hvis de har det sådan, er det måske en ide for dem at ringe til ForældreTelefonen på 35 55 55 57. Der kan de helt anonymt tale med en rådgiver, hvad mon de vil sige til det..?
Er der måske en af dem fra musical holdet, der også kan lide heste? Måske kan du tage en af dem med til dine heste, og på den måde se til hestene samtidig med at du var sammen med nogle venner... Kan det være lige omvendt, at der er nogle af heste-pigerne, der gerne vil se, hvad det er for noget, I laver til musical..?
Jeg ved, at ungdomsskolerne ofte har samarbejde med skolerne, der hører til området, derfor spekulerer jeg på, om det kan være en ide for dig at tale med enten en voksen fra ungdomsskolen eller en af dine lærere. Kan du betro dig til en af dem i forhold til, at du gerne vil guides lidt i rigtig retning og har brug for voksenhjælp til det…?
Du er også meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111, og tale med en rådgiver om, hvordan du har det. Det er helt gratis, og du behøver ikke fortælle, hvem du er.
Mange kærlige hilsner
BørneTelefonen