Problemer med familien

Kære børnebrevkassen

jeg har lige nogle spørgsmål angående min familie.

jeg har en søster og vi skændes rigtig tit det er jeg rigtig ked af. Derfor bliver vi i min familie uvenner.

Nu gider min far heller ikke på sommerferie og han vil og så sælge vores kaniner så vi ikke sækendes over dem.

Er der overhovedet noget jeg kan gøre så vi ikke så tit bliver uvenner?

Hilsen j

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

 Kære J. Tak for dit brev til Børnebrevkassen. Hvor er jeg glad for at du skriver, for det må da være rigtig svært at skændes med sin søster så tit, som jeg kan forstå du oplever det. Først vil jeg starte med at sige til dig, at det er meget normalt at søskende skændes en gang imellem. I jeres familie lyder det som om, at I skændes så tit, at det gør dig rigtig ked af det og gør det svært at være gode venner i familien. Du spørger mig i dit brev, om der er noget som du kan gøre, for at I ikke bliver uvenner så tit? Jeg får sådan brug for at fortælle dig, at de voksne i hjemmet har det allerstørste ansvar for at I børn trives både sammen og hver for sig. Derfor tænker jeg at det er vigtigt, at du ikke går og føler, at det er din skyld og dit ansvar, at få det stoppet. Når søskende skændes meget med hinanden, så er det ikke fordi der er noget galt med dem. Jeg tænker mere at det viser, at der er noget som er svært, som man har brug for hjælp til – og skænderierne er en måde at vise det på. Måske er man kommet ind i et dårligt  mønster i familien, hvor det er blevet svært at snakke sammen, og man har brug for hjælp til at få det ændret. Her er det de voksnes opgave at hjælpe. Hvad mon dine forældre ville sige, hvis du sagde til dem, at du var ked af at skændes med din søster, men at du havde brug for hjælp til at få det stoppet? Det vigtigste er i hvert fald, at de voksne støtter og hjælper jer til at få det bedre sammen… Jeg kan fornemme på dit brev, at din far ikke ved, hvordan han skal hjælpe jer med at løse jeres problemer, og det virker som om, at han derfor forsøger med at sige, at han vil sælge kaninerne og droppe jeres ferie… Jeg er sikker på, at han siger de ting, fordi han egentlig håber på at det kan gøre, at I kan få det godt sammen i familien. Men jeg tænker derfor, at jeg vil sige, at dine forældre er velkomne til at ringe ind på vores forældretelefon, hvor vi kan give dem nogle gode råd til, hvad de kan gøre for at hjælpe jer med at få det godt sammen. Hvis ikke det hjælper eller hvis det er for svært for dig at sige til dem, tænker jeg at du også er velkommen til at prøve at ringe ind på Børnetelefonen på 116111 og få nogle flere råd eller idéer til, hvad I kan gøre derhjemme for at få det rigtig godt sammen… Jeg håber mit brev kan hjælpe dig – om ikke andet, så til at vide, at det ikke kun er dit ansvar, men faktisk mest de voksnes, at I kan få det godt sammen derhjemme alle sammen. Jeg ønsker dig alt det bedste og endnu engang, tak for dit brev. Kærlig hilsen BørneBrevkassen.

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.