Brev
Problemer med at være hjemme
Hej!
Jeg hedder H. og er 17 år gammel. Jeg skriver til brevkassen, da Jeg har det svært med at bo hjemme efter mine forældres skilsmisse. Det er ved at være rimelig kompliceret og jeg ved ikke længere, hvad jeg kan gøre for at få det bedre.
Jeg har snakket med min søster, et par veninder, min klaverlære og min tidligere kontaktlære på efterskolen. Det er dog ved at være 2 år siden, at de flyttede fra hinanden, så jeg tænkte, at det snart burde fungere, altså med nye vaner og sådan efter, at de flyttede fra hinanden. Det gør det desværre bare ikke.
Jeg har aldrig haft et “drømmeforhold” med mine forældre. Det er sjældent, at det har været dem jeg er gået til.
Det var min mor som dengang valgte at flytte. I noget tid havde jeg det svært med helt at fungere med hende. Hver gang jeg var sammen med hende blev jeg rigtig ked af det. Hun flyttede, uden jeg havde nogen indflydelse, min adresse ned til hende og bestemte, at jeg skulle være hos hende hver anden uge. Jeg protesterede, da det ikke fungerede og snakkede med min søster (hun er flyttet hjemmefra, men fortalte hende om det, da det ikke føltes som om hverken min mor eller far lyttede til mig). Det endte så med at blive 2 uger hos min far og 1 uge hos min mor. Min far bor i huset, hvor jeg er vokset op, så det er her jeg føler mig tilpas, hvilket jeg ikke gør i min mors lejlighed. Der føler jeg mig lidt lukket inde og tom for idéer.
Sidste år var jeg på efterskole og det var dejligt at være væk fra det hele og lige få en pause hvor det hele blev sat lidt på standby. Det var sjældent at jeg var hjemme, for havde ikke behov for at komme hjem til “kaos”.
Mine forældre kan godt snakke sammen, men helst ikke mere end højest nødvendigt. Nu bor jeg mest hos min far, men min mor fortæller mig jævnligt at hun savner mig. Hun har derfor sagt at jeg skal være hos hende hver anden weekend. Det synes jeg bare er svært, for hvis jeg så skal noget i den weekend får jeg dårlig samvittighed.
Jeg har generelt en travl hverdag + weekend, da jeg går i gymnasiet og bor langt væk og busser, som passer dårligt, så jeg bruger ca 3 timer på transport hver dag. Derfor har jeg også bare brug for ikke at skulle flytte rundt.
Selvom det ikke er så ofte jeg er hos min mor fylder det bare rigtig meget og det stresser mig. Jeg kan også mærke at der er meget mere for hendes skyld at jeg kommer derned end for min egen. Så det fungerer ikke for mig.
Derudover er min far begyndt at få sig en kæreste. Det havde jeg det ret svært med i starten, men nu har jeg vendt mig mere til tanken, men jeg føler mig bare ikke velkommen når hun er her, hvilket er i weekenderne, så jeg kan ikke være mig selv. Og når hun er her har min far ikke andet i hovedet end hende. Og i hverdagene ser vi efterhånden ikke hinanden meget længere, da vi begge kommer sent hjem og jeg går tidligt ned på værelset da jeg skal lave lektier.
Min kontaktlære fra efterskolen ved hvordan jeg har det og han har også sagt til mig at jeg altid kan skrive eller ringe til ham, men føler bare det er lidt mærkeligt at skrive til ham….
Min klaverlære har spurgt mig om jeg har overvejet det at flytte hjemmefra. Jeg kan egentlig godt forstå at hun foreslår det og kan også godt se fordelene i det, men føler bare ikke jeg er klar til at forlade mit hjem, men der er jo ikke så meget tilbage, da det kun er min far og jeg eller min mor og jeg.
Udover alt det ovenover så bliver de (især min far) også ved med at nævne økonomiske ting.
Ved min mor handler det om at jeg skal være mere hos hende da det ellers er skattesnyd at jeg har adresse hos hende, da hun får økonomisk støtte (Det har bare aldrig været mig som ville have adresse der, men min mor er afhængig. Det gør bare ondt at hun så bruger det som argument for, at jeg skal være hos hende, altså så det i sidste ende er nødvendigt at jeg bor mere hos hende til hverdag så hun har råd til at bo i sin lejlighed),
hun er arbejdsløs og har derfor ikke særligt mange penge.
Derudover har hun det mentalt ikke super godt, så derfor sidder hun hele tiden og fortæller mig om hvor svært hun har og sådan, men når jeg fortæller hende at jeg har det svært er det som om hun ikke rigtig lytter til det.
Ved min far handler det om at han betaler for de ting jeg laver i min fritid og tøj og sådan. Der får jeg hver måned nogle penge. Fx snakker han tit om hvor dyrt klaver er. Det har i længden gjort at jeg bliver ked af det hver gang jeg spiller klaver, så nu nyder jeg det ikke engang. Det gør mig rigtig ked af det.
I 9. klasse, lige efter at de flyttede fra hinanden, begyndte jeg at have svært ved at huske ting, både i skolen og ellers. Derudover fik jeg svært ved at overskue mit program i hverdagen. Det forsvandt nogenlunde da jeg var på efterskole, men nu er det kommet tilbage igen. Min søster, klaverlære og en veninde sagde flere gange at de var bekymrede for mig og at jeg skulle passe på mig selv. Jeg vidste ikke hvad jeg skulle gøre. Jeg prøvede at nævne det for mine forældre (hver for sig), men det virkede bare som om de ikke rigtig tog det seriøst. Det gjorde mig selvfølgelig ærgerlig, da det netop er dem, som skal hjælpe mig og når jeg så endelig snakker med dem (og skulle overskride en grænse lidt for det) om at andre er bekymrede for mig, at de ikke reagerer…
Det med hukommelsesbesvær og en følelse af ikke at kunne overskue ting er kommet lidt tilbage, hvilket ærgrer mig, da jeg havde det så skønt på efterskole.
Jeg ved godt det var mange ting og kunne komme med mange flere, men tror godt I har forstået budskabet.
Jeg har det svært med begge mine forældre, dog bedst med min far, men føler at jeg har hvad jeg har brug for i mine veninder (og evt også i deres forældre + klaverlære og kontaktlære). Er bare heller ikke mentalt klar til at flytte hjemmefra. Jeg føler mig desværre ikke helt tilpas, hverken hos min mor eller far og har egentlig bare brug for ro i min hverdag og følelsen af at være “en familie” igen.
Jeg ved ikke hvad jeg kan gøre og føler at jeg er løbet tør for idéer, træt af at mine forældre ikke lytter og skal kommentere på ting i forhold til økonomi og beder dem da også om at ordne det med hinanden i stedet for mig.
Hilsen H.
Pige, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære H.
Jeg synes, du giver en rigtig god beskrivelse af din situation hos din mor og far, og jeg kan godt forstå, at du er frustreret over det. På den ene side føler du dig ikke klar til at flytte hjemmefra, og på den anden side føler du dig dårligt tilpas både hos din mor og hos din far.
Du skriver det ikke direkte, men jeg fornemmer, at du er vred på dine forældre over, at de ikke lytter til dig og over, at de inddrager dig i deres økonomiske problemer. Jeg tænker, at det er den vrede og den klemme, du er i, der gør, at du nu igen oplever hukommelsesbesvær og har har svært ved at overskue tingene.
Det er slet ikke fair over for dig, at din mors økonomi afhænger af, at du har adresse hos hende. Jeg synes virkelig, at hun sætter dig i en stor klemme på den måde. Men det er altså ikke dit ansvar, om hun kan blive boende i sin lejlighed. Hun er den voksne, der må ordne den slags uafhængigt af dig.
Det er heller ikke i orden for dig selv, at du har en bopælsadresse hos din mor, hvor du sjældent er. Jeg fornemmer, at det trods alt er mere ok for dig, at være hos din far, så måske skulle du bede dine forældre om at få orden på det, så din bopælsadresse også formelt er hos din far. Det er deres ansvar, at det sker. Hvis de ikke vil det, kan du selv henvende dig til Statsforvaltningen og bede om at få ændret din bopæl. Der er 5 statsforvaltninger i landet. Hvis du googler Statsforvaltningen, kan du se, hvilken du tilhører. Det er ikke nemt at gå imod sine forældre, men du har ret til, at der bliver orden på det.
Jeg kan godt forstå, at du er skuffet over, at dine forældre ikke tager dine problemer alvorligt, men åbenbart prioriterer deres eget liv højere. Det er noget, der gør ondt.
Du har heldigvis fundet et godt netværk udenom dine forældre, og disse mennesker er bekymrede for dig.
Selv om du ikke føler dig klar til at flytte hjemmefra, tror jeg, at det er uundgåeligt, hvis du skal videre i dit liv. Det lyder ikke som om, du vil komme til at trives hverken hos din mor eller hos din far.
Jeg vil foreslå, at du snakker lidt videre med din storesøster om din tvivl i forhold til at flytte. Mon tvivlen har noget at gøre med, at du skal tage hensyn til dine forældre? Eller handler det om økonomi? Eller føler du dig ikke parat til at stå på egne ben?
Det lyder som om, hun er en god støtte for dig, og hun er jo selv flyttet hjemmefra og har nogle erfaringer med det.
Måske er det muligt, at du og din storesøster kunne bo sammen? Det kunne være en god overgang for dig.
Hvis du får orden på din bopælsadresse, kunne du også henvende dig til Ungerådgivningen i din kommune. Du kan måske få din storesøster med. Her kan du fortælle om din situation og snakke med en socialrådgiver om dine muligheder.
Hvis det hele stadig er lidt overvældende, kan du måske starte med at ringe til Børnenes Skilsmissetelefon og tale lidt med dem: https://bornetelefonen.dk/henvisning/b%C3%B8rnenes-skilsmissetelefon
Jeg håber, at du snart kan få ro på dit liv og få den tryghed, som du længes efter - på den ene eller den anden måde.
Mange hilsener, BørneTelefonen