Brev
Problemer i min familie….
Hej! Jeg er en pige på 11 snart 12 år, og min mor og far skændes ofte…
I Nytårsaftenen, begyndte min far med at kaste med møbler som var ”hans”,og sagde at han vil flytte. Jeg blev rigtig rigtig bange, og kontaktede politiet…. Politiet kom, og så snakkede med os alle. De mente at min far har en problem med at styre sit angst, hvilket er sandt.
Nu er min far jo stadig sur på mig, fordi jeg gjorde det, og minder mig på det, og får mig til at fortryde det hele. Han siger hele tiden at han flytter, og at han er træt af mig, og den slags…Der kommer breve hjem, om at socialcentret vil snakke med min mor og far.
Jeg fortryder det på en side, men på det andet synes jeg at det var rigtigt, fordi det kunne måske har blevet ved.. Eller hvem ved?
Jeg ved ikke hvad jeg skal tænke om det..Jeg ved ikke om det var rigtigt eller ej, at jeg kontaktede politiet….
Hvordan skal jeg også få min far til at forstå at jeg var bange, og var i panik..Han siger hele tiden: ”Du fortjener ikke det efter den måde du gjorde det med politiet”, og det gør mig mega ked af det…
Please svar hurtigst muligt. Jeg kan ikke holde det ude… Mange tak…
MVH Pigen på 12 år 🙂
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år
Tak for dit brev. Godt at du har haft overskud til at skrive og bede om hjælp. Jeg kan godt forstå, at det er svært for dig derhjemme med det, som du beskriver.
Jeg vil skynde mig at sige til dig, at det var det helt rigtige at gøre nytårsaften. Jeg kan godt forstå, at du føler en tvivl om, det var det rigtige, når din far opfører sig, som han gør, og det er ikke i orden. Det er dine forældres ansvar at passe på dig, til du bliver 18 år og skabe et hjem, hvor du føler dig tryg og føler dig passet på. Sådan lyder det ikke til at være hjemme hos dig lige nu.
Du skriver, at din far har angst, og det tænker jeg, han har det rigtigt skidt med, men det er ikke din skyld, og det er ikke dit ansvar, at han har det svært. Det skal han have voksen hjælp til at få klaret, og det er hans eget ansvar at få den hjælp, der skal til.
Det lyder til, at kommunen har en form for kontakt til din familie, og det er kommunens pligt at hjælpe familier, hvor der er problemer som i din familie. Men det lyder ikke rigtig til, at I har fået den hjælp, der skal til, for at I alle kan få det bedre..?
Hvis du kan finde lidt mere mod og ringe til BørneTelefonen på 116 111, kan vi fortælle/hjælpe dig med at få en bisidder, som kan gå med dig til kommunen, så I kan få hjælp den hjælp, der er brug for hjemme hos dig. Det er gratis at ringe, og rådgiverne er vant til at snakke med børn, der har det svært på den ene eller den anden måde.
Hvis ikke du har helt mod til det, kan det være, at der er en lærer på skolen, som du har tillid til, som kunne hjælpe dig med at fortælle dem fra kommunen, at du har brug for mere hjælp? Eller en anden voksen du kender? For det er ikke i orden, at du skal være alene med sådan, som I har det hjemme hos dig lige nu.
Igen vil jeg sige til dig, at det er et flot mod, du har haft mod til at få ringet til politiet og har skrevet til os. Jeg håber, du kan finde lidt mere mod, så du kan få den hjælp, du fortjener.
Kærlig hilsen BørneTelefonen