Brev
Problemer i hjemmet og selvmord i familien tager hårdt på mig
Jeg er en pige på 19 år og er i gang med mit andet år på hf.
Jeg bor i øjeblikket hjemme ved min mor og far sammen med min bror på 17 år og søster på 8 år. Jeg trives ikke og har svært ved at koncentrere mig derhjemme. Jeg kan ikke slappe eller finde overskud til hverdagen, lektier og afleveringer. Jeg føler et stort ansvar overfor min familie siden min hverdag blev vendt op og ned i 7. Klasse. Nemlig da min mormor, som altid har været den jeg kunne snakke med alt om, begik selvmord.
Det har påvirket mig rigtig meget lige siden og gør det stadig. Jeg begyndte at skade mig, lukke mine følelser inde og have en facade på hver gang jeg var i nærheden af mennesker. Når jeg var alene gik det helt galt, jeg græd og skreg ind i min pude, og kunne kun stadse mine tåre ved at påføre mig selv en form for smerte. Jeg er blevet bedre til at tackle det, men nogen gange går det stadig væk helt galt.
Jeg prøver og gør virkelig alt for at det skal fungere derhjemme, men jeg føler det er virkelig svært og hårdt, hvilket det har været lige siden. Sidste år var det utrolig hårdt at skulle bo hjemme og samtidig få skolen til at fungere ved siden af. Men indenfor de sidste par måneder er det blevet endnu værre eftersom min mor har fået konstateret angst og min faster, som jeg altid har været rigtig tæt på igennem hele mit liv, flere gange har været ved at tage sit eget liv.
Jeg er bange hele tiden og frygter at noget slemt sker. Hun er nu blevet erklæret skizofren og indlagt. Min mor tager medicin mod hendes angst og kæmper for at vi børn ikke skal blive påvirket af det, men det påvirker mig i en alt for stor grad. Det tager rigtig hårdt på min far som i forvejen lider af søvnproblemer og selvfølgelig også resten af familien. Vi kommer desværre alt for ofte op af skændes, også selvom vi kun vil hinanden det bedste.
Det er skam, men det er hårdt og tager alt for meget på mig at skulle bo hjemme.Jeg har en kæreste der også går på min skole, som jeg prøver at være ved så tit hos som muligt for at kunne finde noget ro og få lavet mine afleveringer. Det er det eneste sted jeg får mulighed for at lade mit batteri op til de kommende skoledage og holde motivationen bare lidt oppe. Mit fravær er højt hvilket jeg bestemt ikke er tilfreds med, men jeg kan ikke få mig selv op af sengen på grund af søvnproblemer, mangel på motivation, overskud og troen på at jeg kan gennemføre Hf.
Jeg frygter for at skulle droppe ud og få endnu et nederlag. I samarbejde med min skole, studievejleder og rektor har jeg forsøgt at søge udeboende su – så jeg kan flytte hjem til min kæreste og få hverdagen til at fungere igen. Problemet er at jeg ikke har nogen der kan dokumentere det for mig. Efter mange samtaler med mine forældre, har min mor skrevet under på papirerne, men det er bare ikke nok. Jeg går til skolepsykolog, men han føler ikke at han kan skrive under endnu, da jeg ikke har haft så mange samtaler med ham endnu. Alt ser håbløst ud og jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre. Jeg håber i kan hjælpe mig.
Med venlig hilsen
Pige, 19 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 19 år.
Tak for dit brev til BørneBrevkassen, det er godt du har skrevet herind til os. Jeg kan godt forstå dig, når du af og til tænker det hele bliver for meget for dig. Det virker på mig som om, at du har påtaget dig rigtigt meget ansvar derhjemme, måske også for meget for dig at gabe over samtidig med studier og meget andet..?
Det må have været rigtigt hårdt for dig, da du oplevede din mormors selvmord. Jeg spekulerer på, om du har fået plads til at være ked af det og  er blevet trøstet. Måske du mere har holdt dine sorger og smerter for dig selv?
Er det mon noget, I taler om i jeres familie. Måske tænker du, der er sket så meget i din familie, at du ikke vil bringe det alt sammen op?
Der er sket meget hos jer, så måske kunne det alligevel være noget I sammen kunne tale om derhjemme? Hvordan mon din yngre bror har det, med de ting der er sket hos jer. Kunne det være en mulighed for dig, at tale med ham om, hvordan han har det. Måske kan I sammen tale med jeres forældre om, hvordan jeres hverdag er påvirket, og måske nogle gange svær at få til at hænge sammen, hvad tænker du om det.
Har du talt med din skolepsykolog om, hvor meget der er sket i din familie? Måske kunne det være en mulighed for dig. Nogle gange kan det, at man taler med en helt udenforstående være en hjælp til, at sætte tingene på plads for en. Og som du selv er inde på, kan han/ hun måske også hjælpe dig med en udtalelse eller lignende, når han/ hun ved mere...
Det er dejligt for dig, at du har en god kæreste, som du er rigtigt glad for. Det må være rigtigt skønt for dig, at opleve det frirum du har ved ham. Jeg kan godt forstå dig, når du gerne vil være mere ved ham, og måske ligefrem flytte sammen med ham.
Der kan komme mange spørgsmål frem, når man overvejer at flytte hjemmefra. Nogle gange kan det være svært at finde rundt i, både i forhold til praktiske ting, men også i forhold til de økonomiske aspekter. Jeg spekulerer på, om det derfor var en mulighed for dig, at kontakte din sagsbehandler inde ved kommunen.
Alle mennesker har en sagsbehandler og måske kunne du ved at kontakte din få mere at vide om, hvad der er af boligtilbud i nærheden af dig, og hvad du har af muligheder. Tænker du det kunne være en mulighed for dig.
Måske har du brug for flere samtaler i forhold til hvordan du har det (altså ikke bare det praktiske vedr. flytningsmuligheder og økonomi?) Jeg spekulerer på, hvordan du har det i forhold til, din omtale af, at du påførte dig selv skade for at holde smerte ud. Måske var det en mulighed for dig at besøge den hjemmeside der hedder
www.selvskade.dk
? Selv om du skriver, du er stoppet, (godt gået i øvrigt!) har siden meget stof, jeg tænker måske kunne være relevant for dig. Inde på siden er der også en telefonrådgivning hvis du tænker, det kunne hjælpe dig at tale med dem.
Har du brug for at tale med en af Børns Vilkårs rådgivere, kunne du prøve at ringe til BørneTelefonen på 116 111. Eller måske prøve at kontakte ungechatten, som du finder på Børns Vilkårs hjemmeside.
Mange kærlige hilsner
BørneBrevkassen.
Hvordan har du det i din familie?
hvordan har du det med din familie?
Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?
Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.