Problemer i hjemmet

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Pige,

Tak for dit
brev. Hvor er det godt, at du har haft mod og overskud til at skrive til os.
Det lyder til, at du har det svært lige nu. Det forstår jeg godt, for det må
have været hårdt for dig over lang tid med skoleskift og en mistet kontakt til
din far.

Først vil
jeg sige til dig, at det mod og overskud du har haft til at skrive til os, skal
du holde fast i og bruge til at komme videre.

Det første,
jeg tænker, er, om de mon på efterskolen ved, at du ikke har det godt, og at
der er en dreng, der gør det svært for dig. Det er vigtigt at skolen ved besked
om, hvordan du har det, for at kunne hjælpe dig. Der er rigtigt mange, som har
det svært den første tid, de er på efterskole, fordi de oplever noget af det
samme som dig. De fleste efterskoler er vant til at hjælpe elever, der ikke
føler sig tilpas og ikke føler sig hjemme. Men det kan nogle gange være svært
for dem at få øje på, om alle trives, eller om nogen går og er kede af det,
eller om nogen ikke opfører sig pænt, som ham drengen du ikke har det godt med.

Kunne det
tænkes, at der var en af lærerne, som du har en god kontakt med, du kunne
fortælle, hvordan du har det, så I sammen kunne finde en løsning eller få
begyndt på en løsning. Det er ikke i orden, at du skal være alene med alle dine
tanker og tristhed. Du skriver, at du føler, du er ved at blive sindssyg, og
det forstår jeg godt. Alle dine tanker flyver rundt inde i dit hoved, og du har
svært ved at finde dig tilpas nogen steder. Jeg tænker, at det er vigtigt at få
taget hul på, at du får dine tanker sagt højt til en voksen, så de kommer ud af
dit hoved, og du kan få hjælp til at handle på dem. Det kan godt være, det
lyder mærkeligt, men tit kan det hjælpe rigtig meget at få sagt tingene højt
til en, der kan hjælpe med at tage ansvar for én i en periode.

Du skriver, at
du føler, du spilder din tid, og det kan jeg godt forstå, at du er træt af. Men
kunne du ikke tænke, at det her år vil du bruge på at få det godt og finde den
hjælp, der skal til for, at DU kan få styr på, hvordan det er at være dig, og
hvad det er, der skal til for, at du kommer til at føle dig godt tilpas hjemme
og på efterskolen? Så tænker jeg, ikke det er spild af tid det her år. Det er
en stor opgave at lære sig selv at kende, når man er ked af det og få det
fortalt til en voksen, som kan være en støtte.

Du skriver,
at du har tænkt på 10. klasse i stedet. Jeg ved ikke, om det vil være godt med
et skift til. Tit flytter den uro, man har, bare med til det nye sted. Jeg
tænker, at du skal give din efterskole en chance mere og finde en voksen og få
taget hul på den samtale, som, jeg godt ved, er super svær. Måske kunne det
være en hjælp at bruge dit brev til os at snakke ud fra. Det beskriver godt,
hvordan du har det.

Hvis det
hele er for meget for dig lige nu, kan du også ringe til BørneTelefonen 116 111,
hvor der sidder voksne klar til at snakke.

Kærlig Hilsen
BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.