Problemer i familien

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år

Tusind tak for dit brev hvor du beskriver situationen hjemme hos jer. Du er virkelig god til at sætte ord på dine tanker og dine følelser. Jeg hører bestemt ikke at du er en sur teenager tværtimod hører jeg, at du er meget omsorgsfuld og hensyntagende. Jeg kan godt forstå at dine tanker kredser om dette problem hver dag, for det er jo jeres familie som har ændret måde at være sammen, og det kan være ganske frustrerende.

Du skriver at du er i tvivl om hvordan du skal takle dette, og at du er bange for at gøre noget som du vil fortryde på længere sigt. Jeg kan godt forstå, at du føler dig i tvivl om, hvad der er det rigtige, for du vil ikke såre nogle, men samtidig vil du også gerne passe på dig selv. Jeg tænker at du tager for meget på dine skuldre, ved at tro at det er dig alene der skal løse dette problem og finde den rigtige måde at takle tingene. Livet er uforudsigeligt og der vil ske ændringer engang imellem, nogle er man herre over og andre er man ikke herre over. Din mormor døde, og det har jo også betydning for jeres familie - der er sorg og mange følelser i spil, og heldigvis en stor omsorg for hinanden, hvilket lyder dejligt.

Det lyder som om I har været gode til (i familien, før mormor døde) at finde frem til hvordan jeres familieliv fungerer godt. I en familie på 4 personer, kræver det, at man samarbejder og kommunikerer hele tiden for at tilpasse sig hinandens ønsker og behov. Hos nogle familier kører det bare og man lægger faktisk ikke mærke til at det sker, og hos andre familier er det sværere med kommunikationen og man synes man bliver nødt til at råbe højt, for at der er nogle der hører hvad man siger.

Kunne det tænkes at det har været sådan I jeres familie, at I har tilpasset jer hinanden så godt, at I måske ikke har haft behov for at tage de svære samtaler om noget der ikke fungerer så godt? Måske har I, i jeres familie, ikke rigtig øvet jer i at snakke om de sværere ting? Nu hvor din morfar er hos jer hver dag, betyder det ændringer i de ting I som familie plejer at gøre og den opmærksomhed I har for hinanden. Men i lyder til at være en familie, hvor man også tænker på hvordan man har det, og mon ikke det vil være muligt for jer som familie at finde ud af, hvordan I gør tingene bedst så I har det godt sammen. Fx kan det være, at morfar også synes det er hyggeligt at se X factor med jer - fordi det er det du og din bror gerne vil se. Jeg tænker, at alle må lytte til hinanden og finde den bedst mulige løsning sammen...

Mit forslag til dig er at du viser dine forældre dit brev og måske dette brev, og/eller at du beder dem om et familiemøde hvor du fremlægger dine tanker og følelser. Det er ikke rimeligt at det er dig alene som skal finde den bedste løsning. Måske har dine forældre slet ikke kendskab til hvordan alt dette berører dig (selvom du måske syntes at de burde vide det), måske savner de også den måde I var familie på før? Kunne det tænkes at dine forældre er i tvivl om hvordan I bedst griber dette an? Jeg tænker at, selvom det er svært for alle, så vil den bedste løsning komme frem, når I snakker sammen og får lagt alle kort på bordet. Du behøver ikke have en færdig løsning på problemet, det vigtigste er at du får fortalt hvordan du har det.

En anden ting er, om det rigtigste er om morfar stadig skal komme så meget i jeres hjem? Ja, det tænker jeg at I sammen vil finde frem til når I holder familiemøde.

Jeg håber I finder er god løsning som I alle er glade for, du er meget velkommen til at ringe herind hvis du har lyst til at snakke mere, vores telefon er 116 111.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.