Problemer i familien

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Pige,

Tak for dit brev. Hvor er det flot, at du har haft overskud til at skrive til os. Vi gider bestemt godt at læse dit brev, og jeg vil forsøge at give dig et svar på de ting, som er svære for dig lige nu. Jeg tænker, at meget af det hænger sammen med hinanden.

Først vil jeg sige til dig, at jeg bliver hel varm om hjertet, når du skriver, hvor meget du holder af din mor og gerne vil have hende til at stoppe med at ryge. Jeg synes bestemt ikke, du er piv’et og sart, men tænker at det er noget din mor siger, fordi det vitterligt er meget svært for hende at holde op med at ryge, og hun ikke har et bedre svar til dig. Og som du også selv siger, har det ikke noget med dig at gøre. Det er alt sammen noget, din mor må tage ansvar for, selvom jeg godt forstår din bekymring, for rygning er noget møg. Din mor er voksen og vælger selv, om hun ønsker at ryge eller ej, men det påvirker dig, og måske kunne du og din mor igen snakke om, hvad det gør ved dig, at hun ryger og finde nogle regler om, hvordan mor skal ryge, når hun er hjemme, så din mor på den måde tager lidt hensyn til dig, hvad tænker du om det?

Du skriver, at det måske er lidt åndsvagt med det badeværelse, hvor din mor en gang har røget. Det er ikke spor åndsvagt, rygning kan man lugte mange, mange år efter, der er blevet røget. Jeg tænker, ikke det er skadeligt for dig at være på badeværelset, hvis ikke der bliver røget mere. Men jeg forstår godt dine tanker, hvis du stadig kan lugte det. Det kan tit hjælpe, hvis man vasker godt af med noget som hedder grundrens så al nikotinlugten forsvinder, og hvis man skal gøre lidt mere, kunne I male badeværelset. Som en hjælp kunne du tilbyde at hjælpe med det. Tror du, det ville kunne hjælpe på dine tanker omkring, at det har været et gammelt ryger badeværelse….?

Du skriver, at din far skælder ud og taler grimt til dig. Det lyder ikke rart, I er så meget på kant med hinanden. Jeg synes heller ikke, at din far er den voksne, som du selv beskriver så flot. Det er ikke i orden at opføre sig på den måde, selvom han har tinnitus. Jeg ved fra andre, jeg har talt med, at de føler det samme som dig, når de er hjemme. Jeg tænker, at du har en alder lige nu, hvor du snart er voksen, men stadig er i teenageårene, hvor der sker rigtigt meget med dig både fysisk og psykisk. Du er igang med at løsrive dig, og det er naturligt at have egne meninger om mange ting, og det er ikke altid de harmonerer med din fars. Det er helt normalt, men det betyder ikke, at din far skal opføre sig, som han gør. Men jeg tænker, at det er vigtigt, I får snakket sammen i familien om, hvordan det er at være dig lige nu. Måske er det en snak, der kan være svær at tage alene med dine forældre. Måske kender du en anden voksen, der kunne være en støtte, det kunne være en lærer på skolen, en anden i familien, en venindes mor eller en hel anden. Det er vigtigt, at dine forældre forstår, hvordan du har det, for at de kan ændre på sig. Måske kunne det være en hjælp for dig at tage udgangspunkt i dit brev og svaret til os. Det beskriver godt, hvordan du har det, og kan være en hjælp for dig at støtte dig til.

Du skriver, at du går i 2.g og har haft stress og svært ved at sove. Det forstår jeg godt, for der er rigtigt mange ting, som du helt naturligt tænker over, og som ikke er i orden, du skal kæmpe med. Det kræver meget af en at gå i 2. g, og hvis der så ikke er ro derhjemme til, at man kan koncentrere sig om lektier, og lade op til næste dag, så har kroppen aldrig fri, og det er der ingen, der kan holde til. Jeg håber at du kan holde fast i dit mod og finde den hjælp og få den snak, der skal til for at det bliver rart at være derhjemme.

Hvis du har brug for lidt mere snak kan du altid ringe til BørneTelefone 116 111, hvor der sidder voksne klar til at snakke med dig.

Alt det bedste fra BørneTelefonen.

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.