Problemer i familien

Hej…

Jeg er meget sentitiv og jeg har problemer i min familie.

Jeg er det sorte får i huset jeg passer ikke ind. De har et meget gammeldags syn på tingene. jeg har ikke lov til at gøre noget, jeg har ikke lov til at ha nogle meninger, jeg må intet.

mine forældre mobber mig med jeg er ved at blive for tyk selvom jeg kun vejer 55kg, min søster mobber mig hele tiden med alt muligt Fx. tyk, grim, ulækker, klam, dum og hun stjæler også mit tøj,

mine forældre gør ingen ting og giver mig skylden for alt. Jeg hader at bo sammen med dem og jeg græder næsten vær nat.

Jeg kan ikke holde dem ud og jeg overvejer at løbe væk hjemme fra.

jeg ved ikke hvad jeg skal gøre..

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Pige på 15 år,

Jeg kan godt læse og forstå, at det er hårdt for dig lige nu derhjemme, når både din søster og dine forældre behandler dig så skidt. Det er slet ikke i orden. Det er derfor godt, du har skrevet, så du kan få noget hjælp. For som du sikkert også godt ved, så er det en dårlig løsning at løbe hjemmefra. Det er langt bedre, at I får noget hjælp i familien, så I kan få det godt sammen.

Når jeg læser dit brev, så får jeg den fornemmelse, at dine forældre ikke rigtig har forstået, at du er blevet ældre og skal behandles derefter. Det betyder, at du skal have lov til mange flere ting, end da du var mindre. Og at du skal respekteres for dine egne meninger og holdninger. Det er faktisk et sundhedstegn, at du har dine egne meninger. Det er en del af det at blive ældre og frigøre sig fra sine forældre.

Tit oplever forældre, at det er rigtig svært, når deres børn bliver ældre. Så skal de nemlig opgive noget af kontrollen og give barnet mere frihed. Det er ikke alle forældre, der kan finde ud af det. Og så gør de som dine forældre. Men det er ikke i orden! Det er dine forældre, der skal skabe tryghed, og passe på dig derhjemme, til du bliver 18 år. Og det lyder det ikke til, de gør lige nu.

Jeg kommer sådan til at tænke på, om du har fortalt dine forældre, hvad det gør ved dig, at de opfører sig på den måde? Det er vigtigt, at dine forældre ved, hvordan du har det. Så de kan ændre deres måde at være på. De har sikkert fornemmet, at du er ked af det? Men ved bare ikke helt, hvad det handler om.

Måske er det for svært for dig at snakke med dem alene? Kender du derfor en voksen, som kunne være en støtte og hjælpe dig med at få talt med dem? Måske er der en lærer på din skole, en venindes mor eller en anden i din familie, der kunne tage en snak med dem? Hvis du synes, det er svært at få talt med en voksen, så overvej bare at vise dit brev og mit svar. Så er det nemmere at få startet en snak.

Jeg ved godt, at det er øv, at jeg ikke lige kan sige en magisk sætning til dig, og så bliver alt godt. Men jeg håber, at du kan holde fast i dit flotte mod til at få det bedre. At du har skrevet til os er et skridt på vejen. Du er også velkommen til at ringe til os på BørneTelefonen 116111, så kan vi tale mere om, hvordan du har det derhjemme. Og du kan opfordre dine forældre til at ringe til Forældretelefonen på 35555557. Her kan de gå gode råd til, hvordan I får det godt sammen som familie.

De bedste hilsner BørneTelefonen

De  bedste hilsner BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.