Problemer derhjemme

Hej
Min far og mor skændes hver dag! Min far råber af min mor han kan fx sige fede idiot og psykopat og det gør mig rigtig ked af det. Min mor og far laver aldrig noget sammen og de taler ikke sammen men min mor har ikke råd til at flytte og min far gider ikke flytte ud af huset!
Plz hjælp mig kan ikke holde det ud mere PS det har været sådan her i 6 år

Pige, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 12 år

Tusind tak for dit brev, hvor du beskriver de ting, der sker i jeres familie. Jeg kan godt forstå, at du ikke kan holde ud at høre på deres skænderier.

Når jeg læser dit brev, er der nogle ting, der bekymrer mig, og jeg tænker at det er nødvendigt, at der bliver fundet en, der kan hjælpe dig og hele familien til at få det bedre.

Når de voksne skændes, påvirker det hele familien og går ud over børnene. Det er slet ikke i orden at dine forældre skændes foran dig og kalder hinanden grimme ord. Det er dine forældres ansvar at sørge for, at du har det godt og trygt derhjemme, og det lyder som om, de godt kunne bruge lidt hjælp til at tale sammen og til at være mere opmærksomme på dig.

Jeg har nogle forslag til, hvad du kan gøre, hvem du kan snakke med og som måske kan hjælpe dig og hele familien.

Jeg vil foreslå du taler med den lærer på skolen, som du har det bedst med og er gladest for. Fortæl læreren om hvordan det er derhjemme. Læreren har nemlig pligt til at hjælpe deres elever, hvis der sker ting hjemme, som ikke er ok.

Det kan også være du har en anden voksen, som du er glad for og tryg ved, måske en mormor, eller en tante, eller måske en venindes mor? De vil også kunne hjælpe dig. Det er nemlig sådan at hvis voksne får at vide, at et barn ikke trives derhjemme, så kan man kontakte kommunen, som er dem der skal hjælpe familien.

Hvordan er dit forhold til din mor? Jeg synes at kunne læse, hun måske godt kunne være interesseret i at flytte, men ikke føler hun har råd. Måske du kan tale med hende om hvordan du har det og foreslå hende at kontakte vores ForældreTelefon, hvor hun kan få nogle råd til hvordan hun kan få hjælp, så hun kan passe på dig.

Du er også meget velkommen til at ringe herind til BørneTelefonen på 116 111 for at tale med en af vores søde rådgivere, eller du kan chatte med en rådgiver.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.