problemer der hjemme…….

jeg er tit uvenner med min familie og så bliver meget ked af det og ikk ved hvad jeg selv laver kan i ikk hjælpe med at jeg og min familie ikk bliver så meget uvenner

Pige, 10 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 10 år

Tak for dit brev. Godt du har skrevet. Jeg kan godt forstå, det er svært for dig, når I er uvenner derhjemme. Det er en følelse, som du deler med mange andre børn, og det er helt naturligt at blive ked af det, som du skriver.

Du skriver ikke noget om, hvad det er, I bliver uvenner om? Måske er det noget med regler om, hvem der skal lave hvad, måske er det noget helt andet..? Hvis du har lyst, kunne det måske være en hjælp for dig at ringe til BørneTelefonen på 116 111, som er et gratis anonymt nummer, hvor der sidder voksne klar til at snakke. Det er voksne, som er vant til at lytte til børn, som har det som dig.
Der sker meget med familien, når børnene begynder at blive ældre som dig. Så skal man til at øve sig i at være familie på en anden måde. Men det er vigtigt, at ens forældre ved, hvad man tænker og føler, for at de kan ændre på noget. Måske kunne det være en hjælp for dig at skrive ned, når du bliver ked af jeres skænderier, så du på den måde har noget helt bestemt at snakke med dine forældre om..? Jeg ved godt, at det kan være svært at få tage hul på sådan en samtale, men hvis du prøver at gøre det en dag, hvor I ikke har været oppe at skændes, så kan det nogle gange være nemmere.

Jeg håber, at du kan finde det sidste mod og få en snak med dine forældre, så I kan blive en familie, der ikke er sure på hinanden hele tiden.

Kærlig hilsen Børnebrevkassen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.