Problemer der hjemme

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære veninde på 11 år

Tak, for dit brev. Hvor er det bare en god idé at skrive her. Og hvor er det flot, at du har foreslået din veninden at gøre det samme.

Det aller første jeg tænker på, når jeg læser dit brev er at, din veninde er meget heldig at have dig. Du er en rigtig god veninde, der lytter til din veninde og som hun kan stole på. Hvor er du bare sej!

Du har rådet din veninden til at bruge BørneTelefonen og det er en rigtig god idé. Vi har flere muligheder, dem kan du se her https://bornetelefonen.dk/faa-hjaelp/ måske kan du sammen med din veninde kigge på vore hjemmeside, og skriver eller ringe til os sammen?

Det er også rigtig godt bare at lytte. Og det gør du jo allerede, så bliv ved med det. Måske er det rart og en hjælp for hende bare det at du lytter. Nogle gange er det en stor hjælp bare at kunne dele sine tanker, med en man stoler på.

Du kan også foreslå din veninde at tale med sin lærer. Hendes lærer kender hende godt, og kan være en tryg voksen, som hun har tillid til. Når man går rundt med nogle svære ting, er det nemlig rigtig godt at dele dem med nogle voksne, så man ikke bærer dem inden i sig selv. Det kan godt gøre at tankerne kommer til at fylde rigtig meget.

Det er også rigtig godt, hvis hun kan tale med sin mor om det. Så hendes mor ved, at hun tænker meget på det – og måske er bange for, at hendes far tager sit eget liv. Hendes far har også mulighed for at få hjælp til de svære tanker. Det kan fx  være hos hans læge, på Livslinien  og på Psykiatrifonden: Hvis man har selvmordstanker Måske kan din veninde snakke med hendes mor om det,så hendes mor ved, at hun tænker meget på det?

Det kan også være at du har brug, for at tale med en voksen om det. Det kan være dine forældre eller måske en god lærer i skolen. Selvom du ikke rigtig må sige noget for din veninde, så kan det være svært for dig og for dine veninde, at det er nødvendigt at en god voksen ved det, og kan hjælpe.

Og så er du altid meget velkommen til at bruge BørneTelefonen igen Og ellers kan du også forsøge at tale med dine forældre. Du skal også passe på dig selv, selvom du har lovet ikke at sige noget til andre.

Det aller bedste du kan gøre er at blive ved med at være en god veninde. Lyt til hende, tal med hende og fortæl hende, at der også er voksne hun kan tale med.

Kærlig hilsen
BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.