Brev
Problemer der hjemme
Hej
jeg er en pige på 12 år og har mange problemer der hjemme… Ja altså min hverdag starter en morgen hvor jeg har travlt og stresset er min mor i hvertfalde, men vi har så travlt at jeg ikke når at spise morgen mad så jeg kommer ikke så glad i skole.
Heldigvis har jeg min alder bedste veninde som kan gøre mig lidt glad. Men problemet er at jeg er bange for min mor jeg har prøvet at snakke med hende om det men dere sker intet. Min mor og far skændes også hele tiden og kan finde på at råbe vildt højt så mig og min lillebror på 8 år kan godt begynde at græde.
Jeg syntes bare at ALT ER HELVEDE fordi at jeg er bare træt af alt her hjemme nogle gange når jeg skal spise hos veninder bliver jeg helt sjallu (STAVES???) så jeg kan bare tinge ej hvor er du heldig.
Så spørgsmålet er: hvad gør man i den her situation??????
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12
Tak for dit brev. Jeg kan godt forstå, at du er ked af det over den måde det er på hjemme hos dig, når du oplever, at din mor er stresset, så du ikke når at få morgenmad om morgenen. Det lyder heller ikke rart at dine forældre skændes hele tiden, så du og din lillebror bliver kede af det.
Du skriver, at du er bange for din mor. Du fortæller ikke, hvad det er, der gør dig bange..? Jeg tænker, at det måske kunne være godt, hvis du kunne fortælle, hvordan du har det til en voksen, som måske kender dig og din familie. Det kan være en sød lærer, men det kunne måske også være en fra din familie? Hvordan mon du har det med dine bedsteforældre? Kan du tale med dem?
Hvis forældre har det dårligt med hinanden, opdager de måske ikke altid, at børnene lider under det..? Måske er det også sådan hjemme hos jer..? Så måske vil det kunne hjælpe, hvis nogen hjælper dig med at fortælle dine forældre, hvor kede af det I bliver, når de skændes og råber.
Det er dejligt, at du har en god veninde, som du kan spise hjemme hos en gang imellem. Jeg kan godt forstå, at du ville ønske, at det også var rart hjemme hos dig. Hvad tror du, dine forældre ville tænke, hvis de læste dit brev her i BørneBrevkassen og kunne se, hvor meget det går dig på? Var det mon en ide, at du viste dem dit brev?
Du må også meget gerne ringe til BørneTelefonen på 116 111, hvis du har lyst til at tale med en rådgiver om det først.
Kærlig hilsen BørneBrevkassen
Hvordan har du det i din familie?
hvordan har du det med din familie?
Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?
Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.