Problemer

Navne i brevet er anonymiseret af redaktionen

Hej jeg er en dreng på 13 år. Mig min bror og mine forældre har været op og skændes i noget tid nu. Vi har været ude og spise så sagde min bror en dum kommentar og så blev jeg meget sur så slog jeg ham og det var min mors fødselsdag så siger min far og mor jeg ødelagde hele aften og så skulle jeg betale det
Hele og det bliv 2000kr som de har taget fra mig og jeg må ik får det tilbage. Vi kom hjem og snakket om det det der var sket og de penge sp blev jeg meget sur og min råbte af mig så begyndt han og slå mig og nu har jrg rigtig ondt i mine arme. Og jeg hed T

Dreng, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære T.

Hvor er det godt, at du skriver herind. Jeg vil prøve at hjælpe dig så godt, som jeg kan.

Det lyder ikke som en særlig rar oplevelse, jeg kan godt forstå, hvis du føler dig ked af det.

Først og fremmest, vil jeg fortælle dig, at det ikke er i orden, at din far slår dig. I Danmark må ingen forældre slå deres børn.

Voksne ved inderst inde godt, at det er forkert at slå. Men nogle kommer med grunde til, at det er i orden alligevel.

For eksempel at de må straffe dig, fordi de er dine forældre. Eller siger, at de må straffe dig og slå dig ‘for din egen skyld’. Men det er forkert og ulovligt at slå børn.

Uanset hvad du har tænkt, følt, sagt eller gjort, er det aldrig din skyld, hvis en voksen slår dig. Det er den voksne, der gør noget forkert.

Når jeg læser dig brev, fornemmer jeg, at du også fortryder, at du slog din bror. Man kan nogen gange godt komme til både at sige ting og gøre ting, som man bagefter fortryder.

Når man fortryder noget, hjælper det rigtig mange, hvis man også tør indrømme sine fejl. Det kan man fx gøre ved at sige undskyld for det, som man har gjort. For du skal selvfølgelig heller ikke slå din bror.

Alle har ret til ikke at blive slået. Dine forældre må ikke slå dig, men du skal selvfølgelig heller ikke slå din bror.

Det er dine forældre, der skal sørge for at alle har det godt hjemme ved dig. Det er dem, der skal sørge for, at der ikke er vold eller utryghed. Børn har ret til at være trygge derhjemme og til at blive beskyttet mod vold.

Der er flere børn, som skriver herind, som også har oplevet at blive slået. Så du er ikke alene. Du kan læse lidt mere her om, hvordan andre børn oplever det at blive slået. Klik her.

Det kan sætte sig som spor i ens krop resten af livet, hvis man er udsat for vold. Det kan derfor for nogen være rigtig godt at snakke med en voksen omkring det. Hvad tænker du mon om det?

Måske kan du prøve at tale med dine forældre – eller bare én af dem – om, at du er ked af det over, hvad der skete den aften.

Måske du bedre kunne forestille dig at snakke med en anden voksen? Måske du allerede har én i tankerne. Det vigtigste er, at det er en, som du er tryg ved og har tillid til.

Du er også altid velkommen til anonymt at ringe til BørneTelefonen på 116111. Der sidder en voksen, som er klar til at lytte. Det synes jeg, du skal gøre, hvis du ikke kan komme i tanke om nogen, du gerne vil snakke med om det.

Du skal vide, at hvis man ikke har det godt derhjemme, har man mulighed for at få hjælp ved kommunen. Hvis det er tilfældet, har du mulighed for at få en bisidder.

En bisidder fra BørneTelefonen er en voksen, som kan gå med dig til møder i kommunen, når du skal fortælle om, hvordan du har det.

Bisidderen kan gå med dig for at støtte dig og hjælpe dig med at få sagt de ting, som du synes er vigtige.

En bisidder kender også meget til børns rettigheder og kan derfor også fortælle dig om de rettigheder, du har.

Vores bisiddere har hjulpet rigtig mange børn og unge, der har haft det svært med at få den hjælp, de har brug for. Hvis du gerne vil høre mere om, hvordan en bisidder kan hjælpe dig, så kan du ringe til BørneTelefonen på 116111.

Du kan også læse mere her: Bisidder fra BørneTelefonen

Når jeg læser dit brev, tænker jeg, at du godt ved, det er forkert at slå børn. Men det kan være svært at bede om hjælp.

De fleste børn elsker deres forældre, selvom de gør noget, de ikke burde. Måske kan man føle at det er at gå bag ryggen om deres forældre. Måske kan du genkende det.

Men det er rigtig godt, du har skrevet. Du har ret til at være trygge og blive beskyttet mod vold. Derfor har du også ret til at få hjælp.

Det første skridt til at få hjælp er at fortælle om volden. Det kræver mod, men du har allerede været modig ved at skrive dit brev.

Jeg håber, at du tager det næste skridt til at få talt med en voksen om, hvordan du har det. Du har i hvert allerede vist mig, at du har modet. Det kræver nemlig mod at skrive herind.

De bedste hilsner fra

BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.